Alla inlägg den 8 juli 2007

Av Kicki - 8 juli 2007 12:26

Jag tänker inte göra mig lustig över människors olika problem med beroenden. Själv har jag jobbat inom socialtjänsten i för många år för att tycka att det vare sig är en enkel fråga eller något att skämta om. När någon mot sin vilja tvingas till ett visst mönster, eller saboterar det mesta så är det sällan särskilt lustigt. I det fallet är själen "beroende" av känslans höga röst, som inte låter sig tystas av förnuftets torra krax.


Det beroende jag egentligen skulle vilja vrida lite på idag är av annat slag. Den moderna människans beroende av tekniken. Vi kan till och med ibland inbilla oss att det är helt självvalt. Vi upptäcker behov vi inte visste ens fanns, och VIPS så har det utvecklats till ett beroende inom loppet av några få år. Jag hör faktiskt föräldrar som på fullt allvar tycker att det är ett MÅSTE att deras 7:åringar har mobiltelefoner, och att man inte kan FÖRSTÅ hur vilsna föräldrar klarade av livet tidigare. Alltså på den oerhört avlägsna forntiden då man inte drömde om att barn skulle ha dylika ting.


I mitt fall är vi ytterst beroende av bilen. Vare sig vi vill det eller inte så är vi helt enkelt tvungna till att betala pengar till dessa vidunder, trots att förnuftet säger något annat. Apostlahästarna eller cykel är inte ett alternativ när man bor 1,5 mil från affärer och busstation. Detta är ändå en pyttesträcka mot vad många andra i vårt kära avlånga land har, men tillräckligt för att bilen är nödvändig.


Jag var ute på en liten tur (inte alls nödvändigt, men otroligt lustfyllt!) igår i en av våra bilar. Jag hade inget val i vilken bil, eftersom den ena bilen har ett obehagligt stort behov av att få bytt både bromsskivor och bromsbackar. Då kan man inte nyttja fordonet hur gärna man än vill åka! Därför blev det den andra bilen, som alldeles nyss varit hos "farbror doktorn" efter att ha blivit antastad av långfingrade typer. Men (-such-) vad händer? När resan hem ska börja så upptäcker jag ett välbekant men ack så ovälkommet ljud även i denna bil. Bromsbackarna är slut på denna bil OCKSÅ! Usch, man tar sig för pannan - ett tag, och biter sedan surt ihop. Det blir till att boka ny tid. Eller hoppas på att himlen ska öppna sig, och att vi helt plötsligt får massor med tid att fixa bilarna, och att vi har helt plötsligt ett väldigt stort och välutrustat garage att göra det i.


To bee continued.../Kicki

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards