Direktlänk till inlägg 25 juli 2007

Bland kusiner och fartdårar

Av Kicki - 25 juli 2007 10:56

Först vill jag bara förtydliga att jag är vän av utveckling och forskning. Det är naturligtvis viktigt att inte nöja sig med att bara konstatera. Skickliga människor måste ges tillfälle att ta reda på varför. Men ibland undrar jag om inte saker och ting går över styr.


Jag brukar läsa lokaltidningen varje förmiddag såhär under sommarledigheten. Ute på landet kommer den till oss 10.30 som tidigast. Som den vanliga lokaltidning den är, så går det ganska fort. De sidor som berör just min kommun sträcker sig till två sidor vanligtvis. När man snabbt ögnat igenom släktåterföreningar och simskoleavslutningar så brukar inte mycket annat återstå. EN sida är ägnad sk. riksnyheter och EN till sk. världen. Ofta har man hört dessa nyheter dagen innan på radio, men ibland finns guldkorn. Så var det igår!


Skattemyndigheten har bestämt sig för att försöka ta reda på innan. Det är ju beundransvärt måste man ju medge. Men när jag läser vidare blir min starka känsla för ironi väl påfylld. Man vill ta reda på hur människor fungerar i grupp, och till sin hjälp tar man då.... - apor! En yngling fick tillbringa några förnedrande timmra i arresten i Linköping för inte så länge sedan, efter att ha kallat en polis för gris. Men vad ska man då tänka om Skattemyndighetens tjänstemän? Kodordet heter omorganisering. Det är så utslitet nu att ingen kommer egentligen ihåg vad det egentligen betyder. Det har blivit liktydigt med avskedanden. Det borde nog egentligen heta bortorganisering. Man ska helt enkelt gå över till stordrift, och skära bort små enheter. Genom olika avancerade räkneövningar har "man" (skulle bra gärna vilja träffa denne "man" någon gång..) kommit fram till att människor nog trivs bäst om de sociala grupperna inte blir större än 150 personer. Det är väl unjefär vad vi är i vår "socken" - och jag måste medge att vi trivs mycket bra! Det är alltså studier på apor som har hjälpt Skatteverket att komma fram till denna siffra. Dessa stordriftskontor får alltså inte bli större än 150 personer. Jag tar mig ånyo för pannan och suckar. Jag undrar om det var detta Darwin hade sett framför sig när han skrev ner sina teorier om alltings utveckling. Tryck in 150 apor i ett kontorslandskap - DET blir intressant att studera!


I samma förträffliga tidning läser jag också om kameror. Det är inte vilka kameror som helst! Dessa står utplacerade lite varstans i vårt avlånga land längs med våra vägar. Hastighetsövervakningskameror. Går man in på ENIRO så får man upp på en kartbild precis var de står placerade. Motormännens VD Maria Spetz befarar att kamerornas egentliga syfte är att spara pengar på trafikpoliser. Ännu är inte tekniken så avancerad att det går att avgöra via kamera om förarna är drogpåverkade eller farligt trötta eller på annat sätt olämpliga som förare. Jag bodde i Göteborg när de första kamerorna sattes upp. På försök sattes det upp kameror längs med väg 40 (Göteborg - Jönköping) mellan Gbg och Borås, samt inne i Göteborg vid 30 och 50 begränsningar. Förhatliga tingestar som ofta vandaliserades. Idag 20 år senare är det nog ingen som tycker att det är överdrivet med att det finns kameror. Hastighet dödar och lemlestar, det är bara så. Själv undrar jag om det inte egentligen är så att Motormännen vill bli lämnade ifred att själva avgöra hurpass fort man tycker man kan köra. De flesta tycker ju att de är kapabla att köra fortare än 90 km/h trots att det är den angivna maxhastigheten. Jag hör definitivt till den kategorin! "När jag var ung" körde jag nog sällan under 110 någon stans, om det inte fanns "vägbulor", "gubbar i keps", "snigeldårar" mm i vägen. Kärt barn har många namn... Ännu idag om jag känner mig stressad är det svårt att inte få en tung högerfot. Tack gode Gud för farthållare i bilen!! Jag har blivit klokare, och försöker köra lugnare. Bensinräkningarna blir faktiskt något mindre också som en bieffekt. Som jag har förstått så är det ett problem med dessa kameror att de inte alls sparar vare sig tid eller pengar! Mängder med kort ska granskas och faktureras och till det behövs personal. Jag tror inte att personalen är billigare bara för att den sitter i Kiruna! Men helt klart så har kamerorna avsedd effekt! Folk kör saktare. För egen del tycker jag egentligen inte alls om dessa kameror. Men det är helt egoistiska motiv som ligger bakom. Jag är helt enkelt rädd för att det ska svida i plånboken bara för att jag inte varit tillräckligt uppmärksam på eventuella silverstolpar där jag far fram. Fast jag tycker ju att det är bra att folk kör mer säkert - och då ÄR hastighet en viktig faktor.


För övrigt försöker jag numera hålla hastigheten!/Kicki

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards