Alla inlägg den 13 augusti 2007

Av Kicki - 13 augusti 2007 00:24

Dagen började med att leta efter vovve... Vår 9 år gamla colliehane Kasper fick nog av spektaklet när vi anlände sent i natt till stugan. Han bara drog! Plötsligt fanns inte Kasper att finna någon stans... Hans lille kompis, shetland sheepdoghanen Affe, hade dock inte följt med utan hängde oss troget i hälarna i stället. Ni som varit på Öland i mitten av augusti VET hur mörkt det är där när månen inte lyser upp. Hunden var och förblev borta, och vi fick lägga oss och hoppas på att han skulle komma tillbaka. Polis kontaktades. Det tog inte mer än max 15 minuter så ringer telefonen. En sommargranne tre buskar bort (nåja - 3 km) talade om att en stor collie med svart päls låg och flämtade vid deras veranda. Vi åkte och hämtade vår rymling. Han var märkbart lugn och lätthanterlig under återstoden av dagen. Helt utpumpad med andra ord! Han hade setts över en mil ifrån där vi har stugan. Har man inte bekymmer så skaffar man sig...


Marsvinen hystades ut på den angränsande ängen, och började genast med att bearbeta alla örter de kunde finna på. När jag plockade in alla lurviga djur på kvällskvisten kunde jag lite trött konstatera att jag totalt glömt bort hur mycket KARDBORRAR det finns på Öland!!! Hundarna ser inte kloka ut!


Eftermiddagen åkte vi till Byrum Sandvik och solade och badade. Vi hade några härliga timmar i den varma sanden. Jag försökte koncentrera mig på en pocket av Liza Marklund som jag hittade i vår bokhylla innan vi åkte till Öland. Jag lyckades dock inte riktigt tränga mig igenom allt ordbajseri för att fångas av storyn, så jag gav tillslut upp. Jag har precis avslutat en bok av Stieg Larsson "Flickan som lekte med elden" som totalt har uppslukat mig - så det kanske var lite orättvist mot Liza. Jag läste tidningen "Lantliv" i stället!


Tillbaka till stugan så gick maken och jag tillslut till stranden efter att vi packat ner de två minsta i sängarna. Vi hade en flaska vitt vin med oss, och satte oss på de ännu ljumma stenarna och tittade upp i skyn. Triljoner stjärnor blinkade tillbaka mot oss, och himlavalvet klövs då och då av stjärnfall. Augusti är stjärnfallens tid, och vill man uppleva lite romantik på det där sättet "de gör på film" är det helt rätt tid att sitta och kura under det oändligt stora. Havet kluckade harmoniskt, och luften var tillräckligt varm för att det skulle vara behagligt. Det var så man kunde bli kär på nytt - i samma karl! Fast jag är redan kär i honom, och har varit det i 20 år nu...


Åk till Öland!/Kicki

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards