Alla inlägg under augusti 2007

Av Kicki - 23 augusti 2007 01:06

 Min sista lediga torsdag på antagligen ganska lång tid. Jag har jobbat deltid i flera år nu, men jag har tänkt att det ska bli ett slut på det nu! Eftersom jag inbillar mig att jag har fler timmar än de flesta på ett dygn, så borde jag ju hinna med det heltidsarbete. Fast jag ser faktiskt fram emot det. Det enda är att jag kommer splittra upp min tid på TRE olika vårdcentraler, varav två är belägna 7 och 8 mil ifrån där jag bor. Jag ska dock åka tåg/buss förrutom de 15 km jag har till stationen, så jag tror nog att jag kommer fixa det. Man kan ju alltid sova på tåget!!! Idag var jag så och hälsade på den tredje av "mina" vårdcentraler. Den råkar ligga "granne" med en av de större godisfabrikerna vi har i vårt avlånga land. Det kommer bli mina tänders död...


Passade på att köpa golvfärg till marsvinshuset innan jag styrde kosan hem. Väl hemma kom så yngste sonen hem från skolan precis efter att jag parkerat bilen. Vi kramades och så gick i in. Han tog riktning mot datorn, och jag tog riktning mot soffan. Där var jag dock bara såpass länge som det tog mig att ögna igenom dagstidningen. Inte så länge med andra ord. Sedan var det ut till tidigare nämnd toa igen och byta om till hästkläder. Ut och haka på hästtransporten (en nätt liten sak på en totalvikt på 2 ton). Ut i hagen och hämta in arabstoet. Vira in hennes svans i en elastisk linda, sätta höga vadderade skydd på samtliga ben och tillslut ett täcke av fleece på hennes rygg. Sadel, träns och benskydd hade jag dessförinnan redan lagt in i transportens sadelkammare. Mitt lilla arabsto lunkade snällt in i transporten, och jag kunde åka iväg. Hämtade en av de ridande sönerna utanför högstadieskolan där han precis börjat 9:an. Vi ställde kosan mot ridklubben och hoppträning för Staffan Lindh. En otroligt duktig hopptränare! Wossna har inte hoppat på hela sommaren, och hon är inte riden speciellt mycket heller. Hon är dock "igång" som vi hästfolk säger, så det var inte helt förryckt att låta henne vara med. I vanliga fall kan mitt heta fullblod vara ganska... - het! Hon kan rusa runt hindren som om hon fått för sig att "snabbast vinner". Sonen lyckades dock idag att få henne att gå relativt lugnt, och stundtals kunde man ana sig till att hon till och med vilade på stegen lite! Hon fick inte hoppa högt alls idag då Staffan inte ville pressa henne. Han är mån om att hon ska komma in i en lugn och harmonisk lunk. Arabiska fullblod brukar vara av uppfattningen; "lägg in en växel till" när de blir trötta nämligen...


Äldste sonen hämtades vid stationen strax efter att jag lämnat av den ridande sonen. Jag körde hem honom och åkte tillbaka till hoppningen. När hoppningen var slut åkta jag (för vilken gång i ordningen idag???) tillbaka till huvudorten för att hämta en fotbollsspelande son. Han fick följa med tillbaka till ridklubben där den ridande sonen ännu inte var riktigt färdig med Wossna. Hon var totalt genomsvett och behövdes svampas av ordentligt! Den fotbollsspelande sonen har dock också ridit för inte allt för länge sedan. Han har ett uppehåll nu då vi inte har någon häst till honom. Han är 14 år, men snart 180 lång... Det är STOR häst som gäller för honom! Där räcker inte min lilla Wossna med sina 156 cm till riktigt...


Hur som helst så kom söner och fullblod hem tillslut genom min försorg. Jag övergav dock alltihop genast för att rusa in och sätta mig vid telefonen. Telefonmöte i en av klubbarna jag är styrelsemedlem i...


Ser fram emot tekniken inom kloning..!/Kicki

Av Kicki - 22 augusti 2007 00:56

Idag var det så skolstart för alla grabbarna. Tja, äldste sonen började visserligen redan i går, men han sköter sig helt själv då han börjat på gymnasiet nu och har andra tider än brorsorna. Jag vaknade dock när han rumstrerade runt på nedervåningen! Det lät som om vi höll på att få inbrott... Själv tyckte han nog att han var helt allena, och kunde slamra så mycket han hade lust med. Alla gossarna kom iväg i hyfsad tid till bussen. Alla hade hittat sina ryggsäckar.


Själv begav jag mig till jobbet så fort som de hade lämnat huset. Visserligen tog jag en sväng förbi marsvinen först och såg till att de överlever dagen. Hundarna fick sitt. Tack och lov att hästarna fortfarande kan vara ute! Jag var hemma igen lite innan 18. Alla grabbarna var hemma och de var ganska nöjda med dagen som varit. Det är trots allt ganska kul att börja skolan igen och träffa alla kompisar. De ridande sönerna på Tips och Wossna skickades ut i skogen - och själv.... la jag mig i soffan! Trots det lyckades jag på något märkligt sätt komma hyfsat i säng i alla fall!!!


Det tar sig!/Kicki

Av Kicki - 21 augusti 2007 00:19

Dagen idag har varit helt utplånande! Jag åkte strax efter 08 på morgonen till jobbet. Maken åkte han med, men kommer inte hem förrän i morgonkväll. Mitt jobb är av karaktären att fokusera. Detta har jag gjort med råge idag! Jag har verkligen fokuserat på alla möjliga problemlösningar. Vid lunch var jag lite lätt vimmelkantig, och hade ingen lust att prata med en levande själ. Då kommer den pratglade och i och för sig ganska underhållande skolchefen och slår sig ner mitt emot mig. Efteråt var jag dock glad att han gjorde det, för vårt sorglösa samtal fick mig trots allt att "avfokusera" en smula vilket var helt klart behövligt.


Men när jag vände bilens nos i riktning FRÅN jobbet var jag faktiskt lite lätt illamående med begynnande huvudvärk. Jag bromsade bara in såpass utanför hemmets port, att två ynglingar kunde hoppa in. Den ene ynglingen är min egen avkomma, och den andre är en kompis till sonen. Det bar iväg till grabbarnas fotbollsträning. Jag kände att jag egentligen inte hade vare sig lust eller tid till detta, men vad kan en stackars gräsänka göra åt det? Eftersom träningen trots allt ligger 1,5 mil hemifrån ville jag inte åka tillbaka hem för ynka 1,5 timme, utan stannande "nästan" där jag var i stället. Jag åkte till ridklubben och störde ridläraren i hennes arbete... Jag var tillbaka innanför hemmets dörrar 20.30


Det var min arbetsdag det!/Kicki

Av Kicki - 20 augusti 2007 00:35

Dagen började med lite för tidigt egentligen. Hovslagaren var bokad till klockan 08, och då "min" hovslagare brukar vara av den sorten man kan ställa klockan efter så är det bäst man själv är klar! Väckte en av sönerna som skulle hjälpa mig. Ut till hagen och hämta in en häst. Köra fram bilen och backa intill hästtransporten. Haka på hästtransporten för att sedan lasta in redan hämtad häst. Köra ca 6 km till gården där mina hästar går på sommarbete. Lasta ur häst.


Vi hann bara få ut Tips ur transporten innan vi hörde hovslagarens bil hosta sig uppför backen. Tips har tappat en sko fram, och är ganska uppfläkt i sin hov. Men säg den uppgift som inte min hovslagare klarar av? Sonen blev utkommenderad till hagen och hämt in två styck ungston. Ett av rasen arabiskt fullblod och ett av rasen welshponny. Båda är två år. Båda stod som ljus när de fick sina fötter omskötta. Mitt underbara arabsto Wossna har redan fått sina fossingar fixade då hennes skor också började glappa oroväckande för drygt en vecka sedan. Daddy åkte ju som sagt igår - så det blev bara tre kreatur denna dag!


Efter att ha bjudit hovslagaren på det obligatoriska kaffet och han mätt och belåten åkt ifrån mig, ställde jag mig i duschen! Helt underbart! För ovanlighetens skull var jag i fas med tiden och hann till och med att fixa till håret en smula. Sedan bar det iväg till Linköping. Jag träffade lite olika folk på en vårdcentral där som jag ska jobba på från och med september. Det verkar mycket trevligt, och jag är efterlängtad! För första gången på många år kommer jag ha en kollega inom mitt eget område! Det finns nämligen ytterligare en kurator på denna vårdcentral vilket ska bli otroligt roligt!


När jag kom hem igen var det bara raka spåret till toa som gällde! Där har jag nämligen mina ridkläder. Jag bytte raskt om och flängde ut igen. Ytterligare en gång denna dag hakade jag på transporten och lastade ponnyn Tips. Näst yngste sonen stuvades in i bilen, och tillsammans åkte vi till ridklubben. Där höll jag lektionerna på kvällen, och sonen rider i första gruppen. Nu när Daddy är såld så får han helt enkelt rida på Tips, och det gick alldeles lysande! Hemskt roligt!! Vi var hemma strax efter nio på kvällen...


Sova får man göra när man blir pensionär.../Kicki

Av Kicki - 20 augusti 2007 00:19

POPPYS ESKIL är mitt lilla "får". Han höll på att totalt ta knäcken på mig. Ville INTE sitta still!!

Av Kicki - 20 augusti 2007 00:17

POPPYS FABULOUS är lika snövit som sin syster. Han kommer bli till salu lite längre fram i höst.

Av Kicki - 20 augusti 2007 00:16

POPPYS FAIRYTALE är nästa sötnos. Hon får också stanna hos mig snövit som hon är!

Av Kicki - 20 augusti 2007 00:14

POPPYS GOLDIE är bara så ljuvligt vacker i färgen! Hon stannar hos mig...!

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards