Direktlänk till inlägg 3 september 2007

Måndagshets

Av Kicki - 3 september 2007 09:57

Är höger eller vänster verkligen en viktig fråga? För 40 år sedan var det en otroligt aktuell och het angelägenhet! Frågan var om svenska folket var moget för den stora omläggningen, och framför allt hur många människoliv det skulle kosta. Då, idag, för 40 år sedan hade man fattat det modiga beslutet att vi som svenskar nog ändå skulle klara av det. Sedan dess har vi kört på höger sida på vägarna.


Jag fick ett kryptiskt mejl igår. Jag uppmanades att hänga ut flaggan genom lämpligt fönster den 11:e denna månad för att delta i en viktig manifestation. Jag utgår från att massutskicket kanske inte riktigt var tänkt att överskrida landsgränsen, eftersom det var från USA det ursprungligen var skickat. Jag drog mig till minnes känslan av overklighet när jag satt i min bil på väg hem från jobbet "nine-elevenj", då jag försökte ta in det obegripliga i att ett flygplan kraschat in i World Trade Center. Jag hade slagit på TV:n så fort jag kommit hem, lagom för att få se flygplan nr. 2 utföra samma manöver. När jag satt vid datorn igår och mycket hastigt läste igenom mejlet innan det åkte i papperskorgen, tänkte jag att det skett många katastrofer i vår värld. Vi har bara en förmåga att värdera dem olika beroende på var på jordklotet de inträffar.


Ministrar har varit i Irak och pratat om det politiska läget. Svenska ministrar i form av utrikesministern och migrationsministern. Jag vet inte om Sverige som land blev klokare av deras resa, men förhoppningsvis blir regeringen det. Terror utövas överallt. En trosriktning försöker kväsa en annan genom terror mm. Emellanåt är det hela länder som blir angripna. Det är mycket märkligt vad religionen kan ställa till med mycket elände! Om man säger sig vara utsänd av en gud kan man tydligen få bära sig åt hur som helst. Även mot människor som påstår sig till höra samma gud. Det får mig att fundera mycket på vad en människa egentligen är. Vad påverkas av arv, och vad påverkas av miljö? Vad/vem är det som styr mina tankar? Hur kan det komma sig att unga människor som borde se sin framtid som ljus och spännande, kan välja att plocka på sig sprängladdningar för att sedan bokstavligt talat spränga sig själva i luften - och "förhoppningsvis" en hel hög med andra också. Hur kan det komma sig att unga människor kan välja att ansluta sig till en armé i mening och syfte att med våldets hjälp övertyga motståndarna - och förhoppningsvis själv överleva. Hur kan det komma sig att vi alla stillatigande låter "den som vet bäst" få styra våra handlingar, och i efterhand ursäkta sig med att "jag förstod inte". Tänk att det är så svårt och farligt att göra bruk av egen hjärna!


..../Kicki

 
 
Angelika

Angelika

4 september 2007 15:10

Den dagen kommer jag också ihåg, satt och halvt om halvt tittade på tv:n och när flygplanet rammade wtc undrade jag vad det var för film... Det tog en stund innan jag fattade att det inte var nån film utan på riktigt.

http://bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards