Alla inlägg den 6 september 2007

Av Kicki - 6 september 2007 11:58

Pavarotti är död! Det är 10 år sedan Moder Teresa dog. Vår försvarsminister avgick igår med buller och bång. Förmodligen har inte dessa händelser särskilt mycket gemensamt, mer än att jag fått kunskapen via radio. Det har blivit mer och mer outhärdligt att lyssna på hurtiga program när jag sitter i bilen. Det är flera år sedan jag utvecklade en allergi mot Rix FM och Radio Match (eller vad de nu må heta..). Om Fylkings röst råkar vara den som hörs när jag sätter på radion är risken stor för en allergichock..! Det måste nog bero på åldern ändå. Musikälskare är jag ju faktiskt, men det är allt för lättsmält smörja för mig. Det betyder att jag allt som oftast väljer P1 och då får man ju faktiskt veta ett och annat på köpet.


När det gäller Pavarotti har jag nog inte så stora reflexioner att bidra med är jag rädd. Jag förstår fullt och fast att han var en enorm tenor! Kombinerat med en oslagbar utstrålning så är stjärnstatusen given. Men det kanske är musikstilen då som är lite främmande för mig. Jag är uppvuxen i ett hem där man älskar klassisk musik. Jag är kusin med en av Sveriges främsta countertenorer - och han sjöng dessutom på mitt bröllop. Hans röst får mig att få rysningar av välbehag! Men just opera har jag ändå ganska svårt att ta till mig. Rösterna låter oftast allt för tillgjorda för mig - inte tillräckligt lättsmält där då.. ;-) Men jag antar att det finns klasskillnader på röster där också, och jag har verkligen kunnat njuta av just Pavarottis röst. Det är när det blir pompöst i överkant som öronen stänger av.


Moder Teresa var en betydligt större kvinna än sina centimetrar över havet! Hon satte otroligt djupa spår i väldigt många människors liv, samt lyckades även vara en påtryckare i viss mån. En kvinna att beundra. Själv är jag ju glad om jag lyckas hålla den egna familjen något sånär flytande, så det är ju ganska lätt att känna sitt tillkorta kommande i en blyg jämförelse. Vi ska kanske inte alla bli kallade till nunnor för att åstakomma förändringar, men jag tror att det inte gör allt för ont om vi alla emellanåt gav mindre bemedlade en tanke. Även de som befinner sig på "en armlängds avstånd". Teresa sa för övrigt att det inte var svälten efter bröd som var det största problemet i världen - utan svälten efter kärlek och Gud. Smält den hårda karamellen den som kan!


Vad moderata politiker på rikstadsnivå gör och inte gör ska jag inte kommentera över huvud taget. Att få pluss och minus att gå ihop är en kamp i de flestas hushåll, så jag antar att försvaret inte är förskonad från liknande bekymmer...


Många tankar - få svar/Kicki

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards