Alla inlägg den 31 januari 2008

Av Kicki - 31 januari 2008 10:01

Jag börjar nästan misströsta en smula... I morse var jag dock lite förberedd på att det kunde krångla. Joo, det är den usla bilen igen! Det har varit nån ynka minusgrad i natt med lite tillhörande snöfjun. Detta klarara alltså inte min asiatiska bil längre av. Det GÅR att låsa upp men det går INTE att komma in i förardörren. Så fort jag tar i handtaget så knäpper centrallåset igen innan jag hunnit öppna dörren. Min snälle man hade igårkväll försett vindrutan med ett silverglänsande skydd då han (förutseende som han är) nog förstått att det kunde bli "skrapa vindrutan-läge" i morse. Men detta skynke var ju fastklämt i bildörrarna. Vad gör då den till snudd av desperation irriterade hästtjejen? Jo, hon klättrar "smidigt" in genom passagerardörren (AJ min rygg!) och startar bilen därifrån. Hon låter motorn surra några sekunder innan hon inser att det nog inte finns tid till att krångla allt för mycket med bilen. Hon går helt sonika runt och sliter loss silverskynket från förardörren (var har vi symaskinen...?), klättrar in igen och makar sig över växelspak och minimalt utrymme mellan säte och ratt. Tillslut satt jag där jag skulle, men innanför en låst dörr. Motorn går i alla fall (än så länge...) och fläktsystemet är fortfarande ruskigt effektivt i min Subaru Legacy. Men ska det verkligen vara såhär resten av denna årstid...? Jag kommer ju få ångest så fort en sol visar sig på väderlekskartan på TV. Det låter dessutom dyrt att "lämna in" åbäket till lämplig verkstad...


Hur som helst så kom jag i alla fall iväg. Jag hann till och med parkera och nästan komma hela vägen ut på tågperrongen innan tåget kom. Det har varit väldigt punktligt nu på sistone..! Jag brukar knoppa in relativt snart efter att jag satt mig tillrätta i sätet. Jag sitter alltid så jag har fönstret på vänster sida om mig, för det är mest skonsamt för ryggen när jag somnar. Idag var jag både lite mer utvilad än jag kanske varit senaste tiden, samt att jag var fortfarande irriterad. Då sitter det fint med en gratistidning! Man gör relativt stora rubriker idag om att vi stackare här uppe i norr kommer få betala betydligt mycket mer för att kunna äta kött framöver. Företrädelsevis nötkött. Redan glada svenska bönder jubla ännu mer...(?). Under många år har vi förväntats vara upprörda över monsterkossor i Belgien och sönderavlade missfoster från Sydamerika. Nu sätter EU bestämt ner foten och gör något där vi arma konsumenter har för svag vilja. Och det är väl bara att inse ett mycket gammalt faktum - money talks! EU vill inte längre gynna de Brasilianska säkert redan feta bankkonton mera, utan sätter stopp för import av nötkött därifrån. Det är naturligtvis välmotiverat av väldigt många skäl! Hur absurt är det inte att köttet från djuren som fötts upp på gården några kilometer hemifrån är mer än dubbelt så dyr än köttet som kommer åkandes över halva jordklotet? "Alla" vet ju vilken miljöpåverkan flygtransporter har. Jag undrar hur många fisande kor det går åt för att komma upp i samma mängd miljöförstörande avgaser som dessa transporter bidrar med? Jag tycker naturlgtvis att det är lämpligt att ställa lite krav på under vilka arbetsvillkor som lantarbetarna har som sköter om de Brasilianska djuren. Det dystra är ju att det inte räcker som argument för att förändra oss konsumenters köpvanor. Nu förväntas vi förfasas över hur dyr oxfilén har blivit i stället och gnälla på våra svenska snåla bönder. Den bekanta ändan sitter fortfarande där bak!


verkligheten kallar!/Kicki



Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards