Alla inlägg den 14 mars 2008

Av Kicki - 14 mars 2008 14:12

Bilden föreställer ett marsvin av rasen alpaca från utställningen i Gammalkil.


Åhh vad man mår bra på hästryggen! Rena rama medicinen - mot det mesta faktiskt. Jag satt verkligen inte och "fesred" utan fick igång jetmotorerna där bak på Wossna rejält. Hon kan emellanåt bli lite väl lätt i framvagnen i de lägena... Och hon tycker fortfarande att det är ett märkligt påhitt med sporrar... Fast hon accepterade dem på ett annat sätt igår än hon gjort tidigare. Innan har hon nästan blivit förnärmad när jag har sporrarna på mig. Igår var det lite mer "ja, ja - jag SKA - tjata inte!" Hon är dock inte den långsinta typen, och bara några steg efter en sådan protest har hon redan glömt att hon är arg.


Det är en skör spindeltråd av balansgång... Liiite för mycket press, och mitt lilla fullblod blir lite väl "vass" som hopptränaren kallar det. Eller, för mycket "på" som jag kallar det. Numera ber jag dock inte om ursäkt, utan ber henne anstränga sig trots att det tar emot. Och tillslut gör hon ju det :-). I galoppen bland annat så innebär det att jag petar till lite på inre bakbenet med spöt. Och då menar jag verkligen PETAR! Det är mer som en mjuk beröring egentligen - men Wossna brukar svara med ett mellanting mellan bockning och bakutspark. Men tillslut så tar hon trots allt i mer när jag inte ger mig utan fortsätter att knacka på.


Jag red mycket minska - öka volten i både trav och galopp. Hon vill ogärna jobba med böjda bakben och välplacerade bogar... Det är ju mindre jobb att bara vara smidig och likt en skuttande planka ta sig igenom det lilla voltspåret. I de lägena händer det att hon byter om galopp, och det har blivit mycket värre sedan hon går på lektion. Men igår var jag helt ensam i ridhuset och hade god tid på mig att verkligen parera och lotsa henne. Jag red en hel del öppna i både skritt och trav, samt "framdelen innanför" på stora mittvolten. Väldigt mycket tänjande arbete med andra ord, och jag tycker nog att det är vad mitt lilla sto behöver.


När jag gick över till att göra bakdelsvändningar blev det verkligen mycket tydligt hur "sned" hon är. Åt vänster fungerar det nästan bra ;-). Hon trampar runt sin bakdel och är rättställd. Det går kanske i hastigaste laget, men hon jobbar rätt genom kroppen. Åt höger dock förstår hon inte var jag vill! Jag fick tillslut ta det verkligen steg för steg. Jag kände SÅ tydligt att hon verkligen INTE FÖRSTOD. När jag bad henne flytta framdelen samtidigt som hon skulle vara formad i kroppen blev hon väldigt villrådig och bara stod still tillslut. Jag tog det steg för steg, och när hon inte begrep så vände hon sig och nafsade lite i min högra skänkel. Det var nästan som om hon ville ha lite tröst.... "Matte hjälp mig, vad vill du egentligen".


När hon faktiskt kunde flytta framdelen åt sidan utan att gå bakåt eller ställa om sig så berömde jag henne våldsamt. Jag fick världens frust till svar! Vi gjorde om det ett par gånger till - långt ifrån någon tävlingsprecision på det!! Men poletten hade ändå ramlat ner. DÅ slutade jag med träningen för kvällen och galopperade av henne. Det är så underbart att bara ställa sig i lite lätt sits och rulla med i galoppen. Wossna sträcker verkligen ut halsen framåt - nedåt och får en låååång båge i rygg/hals. Jag känner att det är mycket mer effektivt än att trava av. Dessutom trivs hon bättre i galopp än i trav, och bär sig själv lättare.


Tja - lite fikonspråk tillslut.../Kicki

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards