Alla inlägg den 19 april 2008

Av Kicki - 19 april 2008 21:21

Idag har det varit lätt att leva - om man heter Kicki! Jag fick en härlig sovmorgon, och klev upp halv nio. Mannen och näst yngste sonen har varit på scouthajk i natt, så jag har haft sängsällskap av yngste sonen mysigt!! De två minsta delar rum, och när den äldre av de tu saknas sviker modet hos den yngste... Vi låg och gosade en liten stund innan jag klev upp. Då tyckte sonen också att det var dax att börja dagen, och han hjälpte mig att bädda. Jag gick ut till hästarna och gav dem sen frukost... Men de brukar inte vara allt för sura.


Det har varit frost i natt, men av den glada solen kunde jag förstå att det skulle bli en härlig dag idag. Jag skippade min grötfrukost idag, och det fick bli vaniljyoughurt och kaffe i stället, men en ostmacka. Inte dumt det heller faktiskt! När jag får rå om mig själv på morgonen, så brukar jag ta med mig frukosten in till TV:n och halvliggandes inmundiga dagens första mål. Det tycker jag är bara helt otroligt skönt! Det behöver inte ens vara något särskilt sevärt på den gamla TV:n. Men när frukosten är uppäten så vill jag heller inte ligga kvar särskilt länge i soffan. Till skillnad när man placerar sig på samma ställe på kvällen...


När jag kom ner till stallet igen så hade hästarna ätit färdigt. Jag släppte ut Roxette och Welwette (3-åringarna) i hagen, men Wossna (som flyttat hem nu från ridskolan) fick vara kvar inne. Jag gjorde henne iordning och red ut. Först tänkte jag skritta längs vägen en bit, men då måste man också skritta förbi vår hage. Roxette och Welwette levde fullkomligt stolle i hagen, och Wossna började blåsa upp sig mer och mer. Det är inte ofta det kommer bilar på vår väg, men nu kom det TRE stycken! Jag tänkte att det här går inte, utan vände om igen för att ta en annan väg. Jag tror nog Wossna har passageat ca fem gånger i sitt liv, men NU vart det passage av kan jag lova!! Höga benlyft och ljudligt frustande i takt... Det var bara för lilla mig att hoppa av. Hade det kommit en timmerbil som grädde på moset (vilket inte skulle ha varit osannolikt!) så vete katten! Hon lugnade sig inte förrän vi kom in i skogen. Vi fick en helt underbar skogstur mitt sto och jag!


Solen sken och fåglarna kvittrade. Wossna var på ett strålande humör, och kunde faktiskt tänka sig att lyssna lite på mig. Jag hra slagit mig i backen på att lära mitt arabiska fullblod att galoppera med lååånga vägvinnande språng också i skogen. Jag lyckades hyfsat, men när hon ville dra iväg och jag hindrade henne blev hon sur... På tillbakavägen tog jag en liten omväg för att galoppera i en av våra galna galoppbackar. Jag hade INTE tänkt att det skulle bli jordens race!! Det är ett bra tag sedan jag red på mina skogsvägar, och man vet aldrig om skogsarbetarna hittat på några spännande hyss bakom nästa krök... Men WOSSNA tänkte då rakt inte bry sig om ev. hyss!! Hon tog fullkomligt kommandot och galopperade FRUKTANSVÄRT fort upp för backen. Benen gick som trumpinnar, och hon låg bara på mer och mer. Jag fick faktiskt hålla mig i manen för att vara säker på att hålla balansen. Väl uppe så lyssnade hon igen på mig, då jag ALDRIG har galopperat förbi backkrönet och ner igen! Men bara HERREGUUUD!! Hon borde få chansen på galoppbanan denna brud! Hon var klart andfådd när hon saktade ner, men brydde hon sig om det? Nix! Hon hade säkerligen galopperat samma backe lika fort igen om hon fått erbjudandet...


Hon vart faktiskt riktigt lösgjord och härlig av denna vansinnesfärd... Fråga mig inte hur det går till, men Wossna får en helt annan ryggverkan och bakbensaktivitet när hon fått gå i löpartempo... Sedan kunde jag göra skänkelvikningar och öppnor med härlig framåtbjudning hela vägen genom ryggen fram till bettet! Det får jag nästan aldrig till i ett ridhus. Jag ska träna för Ulla Wadeborn i morgon igen, så vi får väl se om denna härliga ridbarhet sitter i tills dess... Mycket lycklig kom jag så hem och släppte ut henne till de andra två stollarna. De hade dock lugnat ner sig betydligt, men hästar är ändå lite knäppa....


Efter att ha mockat stallet och tagit god tid på mig att göra iordning, gick jag in och lagade middag. Idag fick det bli makaroner och ostsås med majs och torkade tomater i lag. Jag brukar krydda med dragon och oregano - och i all sin enkelhet blir det faktiskt riktigt gott. Efter maten tog jag ut en hel hög med marsvin! Jag har kapat av gröna kompostgaller på mitten så man kan sticka ner ändarna i backen och göra stora hagar av dem. Det fick bli två stora hagar för honorna, och några mindre för hanarna. Alla fick inte plats ute, men de flesta. Det blir SÅ mycket enklare att göra rent i burarna när grisarna är ute! Lådorna fick dessutom lufta ordentligt då de lufttorkade efter att jag skurat dem. Jag kände mig så otroligt nöjd med att ha skurat alla 15 lådor när jag var färdig, så det var värt jobbet!


Solen har verkligen varit oss nådig idag! Jag hoppas innerligt att morgondagen får bli lika underbar... Det känns som man behöver sådana här ordentliga kickar lite oftare faktiskt. Jag kommer ägna en stor del av morgondagen åt bokföring inför deklarationen... Riktigt urtråkigt, men nödvändigt. Det känns skönt att marsvinslådorna är helt färdiga. Jag har släppt ihop två nya kärlekspar idag också! Så nu visslar och kucklar det ordentligt i marsvinshuset ;-). Det är Lillhagas Zamigo som åter igen fått "Poppys" Goldie hos sig då det inget bidde tidigare i år... Så har jag satt ihop "Poppys" Hugo med Humlan. Det ska bli otroligt spännande att se vad det blir! Båda är nämligen lemonagouti :-). Sedan tidigare sitter Confetti´s Maskot med "Poppys" Fairytale, och fler marsvinspar ska jag inte sätta ihop på ett bra tag. Jag vill inte ha allt för många ungar i år känner jag...


Som sagt så ska jag träna dressyr för "superUlla" i morgon :-). Det ser jag verkligen fram emot! Kanske att jag kommer hinna att träna mina små treåriga hästar att ha träns på sig också. Men om jag känner att tiden blir lite knapp så avstår jag. Det är bara dumt att stressa de arma djuren. Stressa gör de så bra själva :-D! MILDE så de for i hagen idag!! Svansarna högt på ryggen båda två och i vild galopp! Men söta är de!


Hoppas er lördag har varit bra också!/Kicki

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards