Alla inlägg under april 2008

Av Kicki - 10 april 2008 15:08

Jag upphör inte att förvånas. Eller så är det ytterligare ett tecken på min höga ålder... ;-). Men jag FÖRSTÅR verkligen inte meningen med säckiga joggingbrallor som hänger på trekvart. Jag tycker jag ser dem skumpa förbi hela tiden - både på tjejer och grabbar. Jag har väldigt svårt att förstå meningen med att ha jeansens linning strax ovanför knäna heller om jag ska vara helt ärlig. Säkerligen lika behagligt som stringtrosor... Men fullständigt helt obegripligt är dock dessa joggingbrallor för mig! Och jag vet - jag kan riktigt HÖRA  att "det ska ju du bara skita i" med snabb efterföljande replik "jag klär mig hur jag vill!" För mig så lyser budskapet väldigt tydligt när man skumpar omkring i dylik utrustning att "jag bryr mig verkligen inte om någonting - och i synnerhet inte om mig själv". Att man har kläder som är pösiga, lätta att ta på sig samt "oömma" fyller sin verkliga mening i rätt element - när man tränar. Jag har väl helt enkelt inte lärt in koden riktigt. Jeans är ju trots allt ett "klätt" klädesplagg, oavsett var på kroppen de nu må hänga... För mig är koden fortfarande att man inte tycker man är värd att tas på allvar....


mer kommer....


.... nu är jag tebax!


Jag VET att det inte är särskilt mycket att uppröras över, och ska sanningen fram så skiter jag faktiskt fullkomligt i vilka byxor som må hänga på folk jag möter :-). Men jag blir bara så förundrad över fenomenet.


På marsvinsfronten så har det hänt lite... Igår fick nämligen Klackebo´s Cecilia en underbart fin och STOR HONA naturligtvis... Varför denna sarkasm? Jo, när jag hittade henne var hon stendöd! Dessutom var navelsträngen lite väääl avklippt - halva magen hade åkt med.. :-(. Det var inte roligt alls att hitta henne. Jag brydde mig inte om att väga, men jag kan svära på att den var minst 120 gram och i storlek lika stor som Razzmuzz tre veckor är NU! Antagligen därför som den inte klarade sig heller... På Cecilia syns inte ett spår av dramatiken! Hon äter och skuttar precis som vanligt. Tja, Confetti´s Maskot fortsätter att ge mig EN unge åt gången, men denna gång var det ju faktiskt en hona.... Underbar päls och goldenagouti/white.... Dubbeltrippelsuck! Jag har inte bestämt mig för om jag ska våga att sätta ihop de tu igen. Men jag är ju våldsamt frestad!


Dagen idag har annars förflutit i en ganska lugn takt på den vårdcentral jag varit på. Jag fick en avbokning av min sista patient, så jag flexade helt enkelt ut lite tidigare idag oxå. Men inte var jag piggare när jag kom hem för det! Men idag hade jag heller inga föreställnigar om att jag skulle orka något utöver det vanliga heller. Det tog jag ut "med råge" igår när jag städade två av de förhatliga Dillingelådorna till marsvinen samt klippte äldste sonen i ny lite "poppig" frisyr. Han blev nöjd, och jag kände mig mycket glad över att ha "klippt fram" min snygga unge :-)! Han är annars ganska anspråkslös ska väl erkännas. Men sonen nr 3 som VERKLIGEN inte kan finna sig i vad för outfit som helst tycker att jag hanterar saxen helt ok i hans hår också. Jag har hållit på att klippa ungarna sedan de var helt små, så viss rutin har jag trots allt fått. Jag räds dessutom inte att prova på nya saker. Jag menar - hår växer ju! Man kan inte ha bättre försökskaniner än sina egna barn ;-)!


Tja, "slut i rutan" för idag/Kicki

Av Kicki - 9 april 2008 08:13

Igår hade jag min "grönt-kortkurs" igen, och det är faktiskt väldigt roligt att ha elever! Det är blandat med både vuxna och barn, så det är inte helt enkelt att lägga sig på "rätt" nivå. Jag TROR jag gör rätt när jag väljer barnens nivå i första hand. Igår fick de titta på tävlingspropositioner och fylla i tävlingsanmälningar. Sedan var det att slå i "TR" och leta reda på frågor som jag hade sammanställt. Det blir lite komiskt då jag har gamla exemplar av TR från 2003 och 2006. En del saker står det olika om, men då huvudsyftet är att i första hand lära sig att slå i TR så är det inte sååå blodigt. Reglerna förändras varje år dessutom, så man måste på eget ansvar hålla sig uppdaterad. Numera finns TR att ladda ner från Ridsportsförbundets hemsida www2.ridsport.se och klicka vidare på länken tävlingar och sedan till TR.


När jag klev upp i morse vid 05.00 så fick jag som en spark i magen. Det var helt vitt ute, och det hade snöat under natten. Under gårdagens kväll hade det satt igång att regna, och detta hade alltså övergått till den förhatliga snön. Det var snöslask på vägen till tåget. Men väl framme i Linköping fanns inga spår av flingorna, och jag förstod att det inte kommit någon snö där alls. Märkligt - det är ju ändå norrut ;-). Jag bor dock på kanten av Småländska höglandet, även om landskapet råkar vara Östergötland, så vi är ju inte helt ovana vid att ha kallare väder här än i Linköing.


Annars har jag kännt mig ganska duktig nu några mornar! Jag har nämligen tagit mig tid att koka havregrynsgröt! Det är bara sååå gott med havregrynsgröt, apelsinjouce och ett kokt ägg till frukost. Då behöver jag inget kaffe. Jag kokar gröten med 1 dl havregryn, 1 dl vatten, 1 dl mjölk och 1 krm salt. Det blir helt super! Om man har mjölk i blir smaken mycket rundare. Det kan med fördel vara lättmjölk också, men vi har mellanmjölk hemma hos oss. Jag hoppas på detta sätt lite pö om pö hitta ett lite sundare sätt att leva livet på. Crosstrainern står fortfarande kvar i hallen, och joo - jag TÄNKER verkligen på den! Och det HÄNDER att jag hoppar upp och joggar en stund också, men inte regelbundet - än...


Lille "Poppys" Qrumelur har åkt till ny familj också. Han blev så rasande söt när jag badat och fönat honom så han såg ut som en läcker liten bakelse :-). Han fick sällskap av Windflowers Lennox, en avelshane som gjort sitt här hos mig, men som är ett fantastiskt mysigt marsvin och kommer bli en ljuvlig liten kelgris. På marsvinsfronten har jag åter släppt ihop Confettis Maskot och Mosaique´s Partypinglan då hon inte blev dräktig sist med honom. Klackebo´s Cecilia har dock "en bulle i ugnen", men det är nog bara en också... Han lämnar fina ungar min Maskot, men inte fler än en åt gången...


Ha det gott!/Kicki

Av Kicki - 6 april 2008 08:52

Det var inte alls lika trevligt väder idag när jag vaknade...! Men fortfarande varmt om än mycket målnigt och fuktigt. Yngste sonen beskrev livfullt under frukosten hur han kände det. "Idag känns det som om kroppen är så tung för att det är så tråkigt ute. Igår var jag så lätt när det var fint ute!" Till dessa ord grimaserade han ganska utrycksfullt för att få oss att verkligen förstå hur eländigt det var att behöva gå upp vid halv nio när det var mulet.... Jag kan ju tycka att det är ganska bra om vi äter någorlunda samtidigt. Det blir helt haltande under resten av dagen annars. De två yngsta brukar inte vara sååå hemskt svårt att få dem lämna sängvärmen. Då är det betydligt värre med tonåringarna....


Äldste sonen har sovit hemma i natt. Han trodde på fullt allvar att jag skämtade med honom när jag stod på tröskeln till hans rum. Men snäll som han är så muttrade han tillslut att han skulle masa sig upp. Son nummer 2 har sovit hos en kompis, och de har dessutom blivit kontrakterade att spöka på en tjejfest! Jag har ju svårt att tro att min söta son kan skrämma någon över huvud taget, men det kanske inte är det som är "grejen". Son nr 3 är på konfirmationsläger över helgen, så maken åkte in till kyrkan för att vara med på förmiddagsgudstjänst kl. 10. Jag kan nog tänka mig att de hurtiga konfirmanderna har en annan uppfattning om när förmiddagen inträder...


Själv har jag varit på ridklubben hela förmiddagen. Jag hade naturligtvis inte tittat sååå noga på vår familjekalender när jag bestämde mig för att vi skulle ha grönt kortkurs just idag! Mina adepter fick linda hästben och fläta manar. Vi skulle dessutom gå igonom hur man gör när man anmäler till en tävling - men jag hade "givetvis" glömt både anmälningsblanketter och tävlingspropositioner hemma! Jag kunde dock ha SVURIT på att jag stoppade ner detta i kassen igår! Kanske ligger de i kassen bredvid i hallen...


Innan kursen startade vid 11 så red jag och näst yngste sonen. Vi var ute på hoppbanan, och jag hade helt ärligt faktiskt bestämt mig för att jag SKULLE hoppa också! Men när jag väl satte mig tillrätta i sadeln så kände jag hur stel och ÖM jag var sedan ritten igår...! Jag bara måste rida mycket mer i min flatback än vad jag gör..! Huva så totalkollapsad min kropp är :-(. Mina knän gjorde faktiskt riktigt ont, och ryggen gjorde sig också obekvämt påmind. I princip alla muskler jag har i kroppen började hosta och bråka våldsamt när jag började trava. Det var ju bara att inse att någon hoppning var inte riktigt att tänka på för min del. Om man inte kan vara mjuk och följsam på min häst så ser hon till att slippa bära omkring på mig genom att lägga på jordens tvärnit precis i samma stund som hon egentligen skulle hoppa. JAG sitter inte kvar då i alla fall. Strax innan jag skulle åka hem så stod jag och språkade med vår hopptränare som också befann sig i stallet. Vi kom underfund med att han aldrig har ridit Wossna, så vi bestämde glatt på plats och ställe att göra något åt den saken :-). DET kan ju bli intressant att beskåda :-). Och då menar jag INTE att jag tror att också denne supertränare får smaka grus, utan jag tror verkligen det motsatta. Jag tror att han kan förmå Wossna att verkligen hoppa små hus!


Den som lever får se!/Kicki

Av Kicki - 5 april 2008 23:32

Idag har lille Qumulus åkt till sin nya familj! Han är så rasande söt med sin helvita päls och mörka ögon att jag nästan ångrade mig... Men jag vet att han kommer få det väldigt bra, och det är sannerligen värt mycket!


Solen har stått oss bi denna dag :-). Jag fick ett ryck och tog ut nästan alla mina marsvinshonor i "beteshagen" under tiden jag skurade deras lådor. De var inte alls så glada åt spektaklet i början då de tyckte det var alldeles för ljust. Särskilt de unga honorna som faktiskt aldrig varit ute tidigare. De satt och kurade i ett hörn väldigt länge innan de ens började smaka på gräset. Men efter en stund när jag kikade ut så höll de på att hoppa och skutta så alldeles och såg ut att stortrivas. Sååå mycket fortare det går att skura marsvinslådor när dels marsvinen är ute och dels det går att ställa upp lådorna ute mot en vägg att torka själva! Sommaren ÄR för härlig :-)!


Kvällen avslutades på Wossnas rygg. Jag hade bestämt mig för att träna på att få henne att verkligen ta för sig framåt i galoppen, men långa lugna språng. Jag valde därför att rida i min flatback i stället för dressyrsadeln. Jag höjde stiglädren till hoppläder, och red lätt hela tiden i princip i traven. Gissa om jag var bra trött efter ett tag! Likadant blev det när jag höll på med galopparbetet. Jag började förvisso med att sitta i "trepunktsits", vilket är en lite lättare form av sits än "dressyrsitsen". Men sedan stod jag i fältsits hela tiden. Jooo - kärringen blev helt slut! Jag var genomsvett, men Wossna var inte ens fuktig! På slutet satte jag mig så bekvämt man nu kan sitta i en flatback, och la upp stigbyglarna framför sadeln. Wossna var riktigt fin och bra med på noterna, men hon var våldsamt ojämn i sidorna. Vänster sida ville hon INTE ta innerskänkeln, utan rätade ut sig hela tiden. Hon "bet sig fast" i innertygeln, och jag fick verkligen TA igenom tygeltaget ordentligt för att hon skulle forma till sig. Men bakbenen ville inte riktigt hänga med, utan det var bara precis i slutet som jag tyckte att hon blev lösgjord tillräckligt. Men på det hela taget var jag ändå ganska nöjd med henne. Hon kunde tillslut gå i förvänd galopp med ganska låg form och med mycket vila i steget.


Bilden föreställer en forsytsiabuske från förra våren. Jag drar mitt strå till stacken på detta sätt och "betvingar" våren att stanna. Jag vill verkligen inte ha tillbaka snö och kyla! Jag ska ju snart börja rida in Welwette och Roxette - då kan det ju inte vara vinter!


nattinatti/Kicki

Av Kicki - 4 april 2008 23:23

Det har varit en ganska intensiv och krävande vecka, och denna dag blev inget undantag. Energikrävande samtal som får mig att känna mig fullständigt tom ett tag... Jag har hittat min mp3 som väl är, så jag "avreagerar" mig med lite hårdrock emellanåt. Jag vet inte vad det är med denna typen av musik, men jag FÅR energi av den helt klart! Det bara sprutar muskler och livslust om den tycker jag. Ylande elgittarrer och en ettrig trummis - det är power det :-)!


Det bidde ett litet glas vitt vin och baguetter denna fredagen också! Jag kan inte påstå att jag tycker man behöver vin på fredagar alls egentligen, men ibland sitter det som ett smäck! Jag har mycket svårt att dricka mer än ett glas dessutom. Dels är det helt enkelt för mycket vätska att få i sig om jag skulle dricka mer, och dels så tycker jag inte alls om att bli snurrig!! Visserligen är det betydligt enklare att slappna av och bara somna sedan, men jag vill inte bli trött som en klubbad säl - vilket jag blir efter en lång dag på jobbet.


Helg - äntligen!/Kicki

Av Kicki - 3 april 2008 23:10

Emellanåt hopar sig verkligen de tyngsta samtalen på en gång! Idag har varit en sådan dag... Jag vet inte varför jag har bokat in flera av mina mest energikrävande samtal på samma dag! Men jag konstaterade helt krasst när jag kom till jobbet i morse, att så var fallet. Jag älskar verkligen mitt jobb som kurator! Det blir lite av bungyjump varje dag! Men en del människor är så pass trasiga att man verkligen måste vara helskärpt när man har dem hos sig, så man inte ger ut fel signaler. Efter sådana samtal kan jag känna mig som en ballong som luften går ur på. Då är det så otroligt skönt att få komma hem och mocka lite i stallet ;-)! Det rensar både tankar och blodkärl! Att jag har ett fööör stillasittande jobb talar vår våg oblygt om för mig... Usch och blä!


Efter lunch hade jag ett samtal och sedan bar det iväg in till själva Linköping. Jag hade handledning, vilket är en fullständig nödvändighet i mitt jobb! Just idag var det väldigt skönt att få reflektera över mina patienter en smula tillsammans med en kunnig och erfaren handledare. Jag går dessutom och laddar lite inför ett större familjemöte jag har styrt med på fredag. Det är inte min egen familj, utan en patients. Jaja, jag tar mig nog igenom detta också,, men hjärnan går för tillfället på högvarv!


Dagen avslutades dock lite mer fröjdefullt än den startade. Det var åter hoppträning för Staffan Lindh, och son nr. 2 satt på Wossna och flög över div. hinder. Det var första utomhusträningen för i år! Vi har en ganska stor utomhusbana, och dessutom var det lite tunggalopperat. Wossna tog ut sig alldeles, då hon sin vana trogen skulle hålla omhoppningstempo redan från start. Men jag tror att det kan vara bra för den lilla märren att ibland bli riktigt RIKTIGT trött! Det är så sällan hon blir faktiskt...

Av Kicki - 2 april 2008 22:53

Idag började jag dagen med en kurs! Jag var ute i mycket god tid, då jag tagit fel på tiden en hel halvtimme... Jag trodde det började 9.00, men si det var 9.30 Det är otroligt ovanligt att jag är föst på plan...! Det är betydligt mer vanligt att jag sladdar in strax innan det ska börja. Men denna gång var jag alltså först :-). Förmiddagen ägnades åt "Somatisering" för er som är nyfikna. Om ni fortfarande förblir nyfikna - om det inte säger er något så ger jag en pyttekort förklaring här; Somatisering är när personer känner sig sjuka men där det inte går att finna några förklaringar genom prover och undersökningar till besvären. En intressant föreläsning med en mycket charmig föreläsare. Det var "givetvis" en "han", och då kursdeltagarna till 85% bestod av kvinnor, så fnittrades det förtjust på alla möjliga håll när "han" kopplade på sin "att-förföra-publiken-tema". Jag för min del kan tycka att det är lite uttjatat. Jag blir betydligt mer imponerad av att personer KAN sin sak, och är pålästa. Det var denne föreläsare förvisso, men jag tror nog att han inbillade sig att det mestadels var läkare på plats...


Kvällen seglade förbi, och jag hade intagit mitt "fort". Det vill säga TV-soffan! Jag har faktiskt inte en aaaning om vad det var för program på TV:n... Jag sov nog mest! Det är bara så hopplöst - nattsömnen blir helt klart störd på detta vis. När jag har varit ute sista svängen hos alla kritter vi har på lite olika stället, så har jag naturligtvis piggnat på mig. Det blir verkligen baklänges med hur det borde vara...


På det hela en bra dag/Kicki


Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards