Direktlänk till inlägg 2 maj 2008

Stackars grisar!!

Av Kicki - 2 maj 2008 21:24

Min dag började lite märkligt. För en gång skull hade jag lyckats ta mig till sängen i såpass god tid att det såg ut som om jag skulle kunna få 8 timmars sömn! Dvs om jag steg upp kl. 7. Lite innan 6 vaknade jag och kände mig relativt "pigg". Men jag hade definitivt inte tänkt att kliva upp vid denna okristligt tidiga timme - när jag är ledig! Det var äldste sonen som rumsterade om på nedervåningen tillsammans med sin far. Han skulle ut i kriget igen... Eller FBU. Jag lyckades dock somna om, och kände mig ganska trygg med att mannen skulle väcka mig när han kom tillbaka igen efter att ha skjutsat sonen till tåget. Det hade i så fall blivit vid 7-tiden. Men jag vaknade av mig själv kvart i åtta! När jag kom ner så sa mannen lite trosskyldigt att han var precis på väg upp och väcka mig... Hur som haver så fick vi frukost tillsammans återen morgon, vilket ju alltid är trevligt.


Det märkliga med morgonen var helt enkelt att första gången jag vaknade kände jag mig nästan pigg. Andra gången var jag tung i huvudet och kroppen som om jag hade feber... Efter frukosten bar det ner till stallet. Maken hade redan fodrat, så alla tre flickorna var klara för att gå ut. Småflickorna tog jag ut först. Nu var det Wossnas tur att "leva apa"... Hon ville inte alls vara kvar själv i stallet. Men jag hade tänkt  mig en liten ridtur, och då fick hon finna sig i att vänta tills jag hade släppt ut hennes dotter och kompis. Vi fick en helt ljuvlig timme i skogen. Det skuttade upp både harar, rådjur och skogsfåglar - men det brydde vi oss inte nämnvärt om... Jag vill egentligen bara slippa möta vildsvin. Hästarna brukar reagera ganska kraftigt för grisdoft tycker jag. 


Hemma igen mockade jag stallet, och kände mig mycket duktig. Vid elva-tiden var jag inne igen och käkade lite. Sedan hade jag tänkt att ta itu med marsvinshuset.... Det var en varm morgon, men mulen. Men nu när jag gick ut så sken faktiskt solen en liten smula. Det fick mig att fatta det mindre kloka beslutet att släppa ut alla marsvin i sina utehagar för att jag på så sätt skulle kunna få undan lite smidigare med lådorna. När alla marsvin var ute, och alla lådorna var tömda på spån så hörde jag något som "sprakade" ute. När jag satte ut näsan så såg jag att det hade börjat regna med ett mycket fint regn. Vad göra!? Det var ju liksom inte möjligt att ta in alla marsvin igen, eftersom lådorna var tomma på spån, och i våldsamt stort behov av att skuras! Mannen ryckte ut till undsättning (vad gjorde vi utan karlar...?) och drog fram ett enormt stort plastskynke. Det var stort nog så det täckte hela hagarna, men de små rara grisarna hade ju hunnit och bli blöta i alla fall...


När väl plasten var på plats, så öppnades himlen! Det var inte längre ett litet "fint regn" som kom ner, utan det störtade ner! Jag blev rejält blöt, och fick gå in och byta och föna håret... När jag gick ut igen fick jag anledning att pröva min helt nyinköpta regnrock med sydväst. Mannen och ett par av barnen var på Överskottsbolaget i Skänninge - tydligen enda stället i Sverige som ÖB har millitärsaker numera - och hade inhandlat denna eminenta utrustning för endast 35,- styck! Sicken underbart bra regnrock!!! Och jag har haft användning av den resten av dagen sedan!! För tro inte att det bara var en liten skur som kom... Nix! Det regnar fortfarande! Jag fick koncentrera mig på att få klart alla lådor, vilket tog sin lilla tid. Jag fick ju torka varje låda från regnvatten, vilket visade sig vara ett ganska tidsödande arbete. När så ÄNTLIGEN alla små grisar hade fått komma in igen hade det gått flera timmar av regnande. Visserligen satt de under plast, men de var ju fuktiga ändå.


När jag tog in hästarna så huttrade de tu arabiska fullbloden ganska rejält.. Det bidde till att plocka på dem fleacetäcken samt vintertäckena ovanpå. Jag ska snart gå ner och ta av dem detta och ersätta det med stalltäcken i stället. Vårt stall är INTE ett varmt stall, då det är tillfälligt inhyst på nedre delen av logen. Det är med andra ord lika kallt där som ute - och mycket väl ventilerat! För det mesta är det mycket bra för dem, men när de är helt genomsura så blir det lite väl kallt när det fläktar... I morgon känner jag det riktigt lyxigt att inte behöva tänka en tanke på att städa marsvinsburar! Underbart! Jag lär få sitta med min deklaration hela dagen istället...


Frågan är vad som är värst.../Kicki 

 
 
Kicki

Kicki

2 maj 2008 22:19

GUD va härligt du skriver HA HA HA...och att vända så snyggt på steken till det positiva ÄLSKAS!! Deklarationen är uschtråkig om du ska behöva sitta flera timmar...äh ut och rid vettja :-)

http://www.aagrenarabians.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards