Direktlänk till inlägg 13 juni 2008

Stiltje - och full fart!

Av Kicki - 13 juni 2008 01:01

Tja, här är det snurrigt värre :-)

Snart är ett vikariat på 50% slut för min del. Det känns sorgligt för jag trivs verkligen på den vårdcentralen och har en hel del patienter som känns lite tomt att lämna. Jag har ju varit helt medveten om att denna dag kommer, men när jag blev anställd så kändes det såååå länge!


Den senaste månaden har det rasslat förbi både konfirmation och avslutning för vår 9:a.

Jag var med på niornas avslutning i kyrkan igår, men fick stå uppe på orgelläktaren pga allt folk som ville samma sak som jag. Sonen fick sitt betyg och han har skrapat ihop till fem VG och TOLV MVG - inte ett G... Visserligen så var tydligen maken också ett ljus i skolan, men ÄNDÅ! Han har ju faktiskt en och annan gen ifrån mig också - så man undrar ju...!! Vi han med en middag hemma tillsammans i familjen samt mina föräldrar innan det bar iväg igen till fest. Skolan ordnar med mat och livemusik kvällen lång för niorna, samt disco i skolan för åk 6 - 8. Smart!! Det är alltid relativt lugnt i vår lilla kommun av den anledningen i anslutning till skolavslutningen.


Marsvinen de kniper!

Det har suttit honor med hanar sedan början av april - men inte ett livstecken i magarna på dem för det... Jag vet inte om de inte vill ha bebisar på sommaren. På ett sätt har det varit bra då jag FORTFARANDE inte fått ordning på min hemsida! Det är helt enkelt tiden som inte vill vara med...


Men jag ser till att hålla mig sysselsatt ändå.

Jag är numera dessutom frilanskribent i vår lilla lokaltidning! Jag har dessutom lyckats klämma ur mig hela fyra artiklar med bilder till tre av dem. Jag har väl kanske inte precis kännt att jag var tvungen att gå under jorden ett tag efter publiceringen, men visst - grodorna frodas även via mina flinka fingrar... Bland annat skrev jag fel namn på en liten kille - som jag till råga på allt elände känner mycket väl! Jag blandade ihop hans namn med ett av mina söners namn... Kan det bli mer pinsamt...!


MEN det var ju inte om något av detta jag ville skriva om i kväll (eller - det är visst natt...)

Utan om att jag varit på dressyrträning åter igen i kväll för Ulla Wadeborn. Jag bara ÄLSKAR den kvinnn!!! Hon lyckas verkligen att få mig och min lilla Wossna att överträffa oss själva gång efter gång :-). Sedan vi red för henne sist så har Wossna fått flytta till sommarbete, och hon går med andra ord ute dygnet runt nu. Det har satt sina ganska väl synliga spår runt hennes mage ;-). Men det misspryder henne inte ett dugg faktiskt, utan hon ser bara stadig ut. Dessutom har hovarna fullständigt torkat ihop i värmen, så skorna glappar ganska rejält. En sko satt så på trekvart när jag hämtade henne i hagen ikväll, att det var ingen annan råd än att dra bort den! Och försök med att få tag på en hovslagare NU!!! Men i ridhuset besväras hon ju inte av att en tass är naken.


Ulla lotsade oss igenom 45 minuter, utan att jag knappt märkte att vi var igång!

Allt kändes så vansinnigt lätt och utan ansträngning!! Wossna fick nog lite känning av mjölksyra emellanåt, men vi trasslade oss förbi detta också. Det var verkligen superroligt att känna att hela Wossna var inställd på arbete, och hjälpte till efter förmåga. När jag, efter Ullas uppmaning, pressade henne lite till i galoppen, så blev hon dock lite sur och började studsa omkring en stund. Men, jag har nu med Ullas hjälp lärt mig att inte ta någon som helst notis om sådant, utan bara fortsätta med det jag begär av henne. Tillslut så ger mitt lilla sto med sig, och känner sig mycket nöjd med sig själv också :-). Jag fick till och med riktigt fin kritik för min sits!!! Jag påstods ha en "perfekt position" i sadeln, och vara helt stilla med både skänkel och hand. Det är kanske lätt att förstå varför jag är så förtjust just i denna dressyrtränare ;-). Men faktum var att jag riktigt kände att jag bara kunde VARA där på ryggen på Wossna, och lotsa henne lite varligt runt mellan hjälperna. Öppnorna gick SUPER, de sidförande rörelserna (typ skänkelvikning) gick SUPER, den samlade traven gick SUPER, och hon var helt ok i galoppen också tillslut. Det häftiga är att jag verkligen KÄNNER att hon tar mina hjälper på helt rätt sätt, och förstår verkligen idag vad det är jag vill att hon ska göra. Suck - tänk om jag hade kommit på att jag skulle ridit för Ulla för flera år sedan.... Jag svävade omkring i ridhuset med ett enda stort leende på mina läppar, och mitt vackra sto (men dammiga!) frustade tillfreds med sig själv och mig till svar. FATTA vilken känsla det är när man känner sig som ett TEAM med hästen! Visst - sto som hon är så kan hon sura till lite emellanåt, men det går fort över. Och hon är inte långsint utan tar sig an uppgiften med nya krafter när vi väl kommit över "krångelstadiet". Ulla till och med uppmanade mig att ge mig ut och tävla nu! Om ni lovar att bevara en hemlighet, så kan jag meddela att jag faktiskt också HAR anmält till två dressyrklasser... Och detta på självaste Sportcupen som är en kombitävling för arabiska fullblod i mitten av juli. Huva - upp till bevis....!


Men KUL är det!/Kicki

 
 
Lena

Lena

13 juni 2008 09:56

Verkar vara full fart hos dig ; ))

Ha en skön fredag!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Kicki

Kicki

13 juni 2008 23:39

Heja Kicki och heja Wossna!
Åh vad roligt ni kommer till start!!
Jag förstår pricksis den där känslan :D
Ha en underbar helg :-)

http://www.aagrenarabians.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards