Direktlänk till inlägg 23 juni 2008

Blomfattigt...

Av Kicki - 23 juni 2008 16:12

...var det under midsommar!

Några ensamma prästkragar hängde lite slokörat från midsommarstången. Det var björkslyt som fick pigga upp. Men varför hänga läpp för sådant? Vår midsommar började som våra större tillställningar brukar... Någon i familjen är tvungen att uppsöka vården akut. I julas var det yngst sonen som fick akut blindtarmsinflammation. Nu var det mannen som fick ge sig iväg i arla morgonstund till TANDLÄKAREN..! En rotfylld tand valde nämligen att klyvas på mitten kvällen innan, vilket gjorde det helt omöjligt för stackars karln  att äta över huvud taget. Japp! Så bidde man ensam om att fixa allt i alla fall.... Mina slöa tonåringar tyckte att "de var ju ändå lediga" så det var ju inte så viktigt att kliva upp ur de söta små sängarna. Tillslut blev jag ganska rejält sur när klockan började dra sig mot halv tolv. Klockan tolv var planen att vi skulle äta, och inte var saker och ting färdigt såsom jag hade tänkt tills dess! Sammanbitet muttrade jag mellan tänderna att det "här minsann inte är ett hotell för übertrötta tonåringar", utan de slöa kräken fick ögona böj ramlar ur bingen och sätta fart! Lite slokörade gick de faktiskt omkring och ägnade sig åt tilldelade sysslor. Jag är lite extra nojjig när mina föräldrar ska komma hem till oss. Det beror faktiskt inte alls på att jag vill visa upp ett perfekt skött hem (skulle aldrig orka ha det "perfekt"!), utan jag vill underlätta för far min att vistas där över huvud taget. Han är pälsdjursallergiker, och vi har MÄNGDER med olika sorters djurepitel i skrymslen och snår. Där har faktiskt städning en betydande effekt!


Det blev precis som ABBA-reklamen!

Ni vet den där där familjen springer ut och in från trädgården - allt efter naturens nycker. Regn - solsken - regn - solsken osv. Det blåste rejält, och precis när så den hemvändande maken tillsammans med ett par raska söner skulle börja duka ute i trädgården så började det att regna! MEN! Vi har ett för året nyinköpt sk. partytält modell billig (Rusta eller var det Klas Olsson?). Maken tillsammans med fler hurtiga söner påbörjade konststycket med att sätta ihop denna uppfinning, så vi i alla fall kunde äta ute. För varmt var det! Strax över 20 grader. Tja, när partytältet väl var på plats (ca 40 min senare) så hade det hunnit att både sluta och börja och sluta igen att regna. Vi bänkade oss ute i trädgården och avnjöt vår matjesill och nypotatis. Småknoddarna fick kassler i stället. Preciiiis när vi var färdiga och hade svalt sista jordgubben, så tog vinden tag i taket på tältete med förnyad kraft. Denna gång lyckades inte tältpinnar och dyl. att hålla förankringen till jorden - utan likt ett stort segel flög det upp i luften och landade några meter längre bort ifrån oss. Det var bara en sådan ofattbar tur att ingen fick en tältpinne i pallet!


Nöjda och glada kunde vi sammanfatta midsommaraftonen lite senare på kvällen.

Vi kunde då konstatera att den förälskade sonen hade valt att vara hemma, och hade flickvän hos sig hela tiden. Men vi såg inte så mycket av dem för det! De satt och myste uppe på sonens rum hela tiden, med bara lite avbräck för födointag. De andra tonårssönerna hade åkt iväg på eget galej. Den äldste hade fortfarande vid kvällskvisten inte riktigt klart för sig vad "de skulle hitta på". Han ramlade in vid 20-tiden med några kompisar, då de kommit på att allt ju var stängt allt vad matbutiker heter på midsommarafton....! Vi kunde avvara ett paket grillkorv, men sedan fick de väl äta maskrosblad eller hur de nu löste det hela. Jag konstaterade mot honom att en viss gnutta framförhållning gör ju faktiskt inte ont! Vi övriga hade tidigare på dagen åkt och bevistat byns midsommarfirande, och lyckades pricka in en riktigt solig tidpunkt på dygnet. Preciiiis när det var dags att packa ihop och åka hem kom regnet! Och det kom i FLODER! Jag tyckte nog precis som resten av familjen, att vi fått nog av uteliv för just den dagen, och satt inne resten av eftermiddagen/kvällen. Maken jagades dock ut i trädgården för att grilla lite senare, men det räknas nästan inte ;-). En på det hela taget mycket lyckad midsommarafton! Och alla var nyktra :-))!! (Fattas bara annat...)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards