Direktlänk till inlägg 13 augusti 2008

Mina småflickor

Av Kicki - 13 augusti 2008 13:25

Tugg tugg tugg

Jag har med sonens hjälp börjat lite mer seriöst nu att jobba med mina 3:års ston för att rida in dem. Vi ska snart åka upp till dem nu. Jag har ju som sagt inte tillräckligt med bete att göda hästar en hel sommar, så de är hos goda vänner några kilometer bort. Det blir naturligtvis lite "si och så" med ridandet när de är på det sättet. Men nu har vi i alla fall satt igång. Welwette (arabstoet) och Roxette (welshstoet) har börjat att ha träns med bett i truten. De tycker inte att det är direkt obehagligt, men MYCKET märkligt...


Strategin

Jag plockar alltid bort nosgrimman precis i början när de hästar jag har ridit in ska börja vänja sig vid träns. Jag tycker inte att man ska "klämma till" truten på dem, utan de ska få tugga och prova sig fram. Nästa steg nu är att låta dem få stå och äta en liten ranson havre med betten i munnarna. Vi är ute och promenerar en del bara just nu. Jag vill att de helt och hållet ska acceptera bettet innan jag börjar med att longera. Det ska bara finnas en svårighet i taget. Om inte vädret sätter fler käppar i hjulet nu, så är målet att de ska ha lärt sig kommandona "framåt marsch", "halt", "traaaava", "gaaalopp" till nästa helg. Därefter får det bli sadel på ryggarna. När det fungerar, och de är trygga med det så börjar det spännande arbetet med att "hänga" först på dem, och sedan rida!


Längtar...

Det brukar väl ta ca 1 månad unjefär från det att jag börjar med enkla "bettövningar" till att det börjar bli dax att gå på skogspromenader uppsuttet. Men som sagt - jag har ju inte tillgång till ridhus med mindre än att man lastar hästarna och åker dit. Det tänker jag vänta med tills vi varit i skogen lite. Det är annars mycket lätt att tappa den naturliga framåtbjudningen enligt min mening. Det är inte naturligt för en häst att gå "runt, runt" i en paddock, eller ett ridhus till synes utan mål. Detta gäller nog särskilt welshponnyn... Om hon inte lägger sin ponnyenergi på att vara MED, så blir det såååå mycket jobbigare sedan. Hon är så otroligt trevlig, men har lite bestämda uppfattningar emellanåt om saker, så det gäller nog att lirka förståndigt med henne. Jag tror nämligen att hon blir en riktig superponny!


Ögongodis

Jag sätter in en bild idag på limeglass med jordgubbar, som jag gjorde till en av sönernas konfirmation tidigare i somras. Den ser bara sååå god ut att saliven sprutar bara jag tittar på ett kort... Kanske för att jag vet att den faktiskt är lika god som den ser ut! Ibland är det kul att "krångla till" tillvaron genom att göra lite extra när man lagar mat. Jag ska försöka ta kort på mina små flickor idag också när vi är där. Blir det något vettigt kort, så kan ni garantera att det kommer på denna blogg sinom tid!


Vi hörs!/Kicki

 
 
Lena

Lena

13 augusti 2008 17:01

Låter spännande ; ))

Ha det bra!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

13 augusti 2008 17:08

Jag har mailat dig ; )

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kicki

13 augusti 2008 22:36

KUL med dina 3-åringar, följer er :-)
MUMS vilken smarrig sak du bakat, är det kokos på den? Recept please ;)
Kramiz
Kicki

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards