Direktlänk till inlägg 16 augusti 2008

Ord från en reporter :-)

Av Kicki - 16 augusti 2008 11:43

Fullärd? - Nix!

Jag har under sommaren varit en ganska flitig "journalist" i lokaltidningen. Det innebär bland annat att jag åker ut och får se miljöer och människor som jag förmodligen inte skulle ha sett/träffat annars. Märkligt det är egentligen... Det är ju inte svårare att ge sig iväg "civilt", men det blir liksom inte av. Det bästa av allt är ju att jag alltid har kameran med mig! OCH jag lär mig en massa nya saker som jag förmodligen inte skulle kommit i kontakt med annars. Vet ni tex att ängen är åkerns moder? Återkommer någon gång med vad det betyder ;-)


Hamlade askar

Idag vill jag bjuda på en bild från en äng i bygden. Den är lite speciell, då det är en sk. skyddad biotop. Det är inte riktigt samma status som en natur reservat, men ändå markerat att det är värt att spara för eftervärlden. På denna äng växer det ask i mängd. Under flera hundra år har människor tagit tillvara på lövet från träden genom att helt sonika såga av grenarna helt och hållet. Det kallas att hamla. Man tror att vissa av askarna på ängen kan vara över 400 år gamla... Läckra bilder bjuder de på hur som helst.


Återkommer!/Kicki

 
 
Lena

Lena

16 augusti 2008 23:08

Trevlig bild ; )

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kicki W

17 augusti 2008 01:24

Har man lite fantasi kan man få träden att bli lite "vad som helst". En väldig trasdocka mitt i spenaten tex. Och man vet aldrig säkert vad som döljer sig bakom stora stenar!!!

 
Karin F

Karin F

20 augusti 2008 10:48

Fin bild från det gammeldags odlingslandskapet. Men. Baksidan med vår nednärvda (?) förkärlek för hamlade träd är att klåfingriga ger sig på fullvuxna träd, främst i tätortsmiljön, och kapar grenar hejvilt. Det bli inkörsport för svampsjukdomar m.m och träden dör oftast efter ett par år. Nej, hamling är en långsiktig process som måste påbörjas varsamt medan träden fortfarande är unga om man skall lyckas...

http://myosotis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards