Direktlänk till inlägg 13 april 2009

Styrkt till kropp och själ!

Av Kicki - 13 april 2009 13:39

Krusefix

Kyrkan i vår lilla by är förmodligen den äldsta, eller bland de äldsta träkyrkorna i Sverige. Den är från 1250-talet, och en alldeles speciell känsla infinner sig när man går in där. Detta krucifix av en mycket plågad korsfäst Jesus är från 1300-talet. Under den perioden härjade digerdödet - pesten - i trakten, och skördade många offer. Man kallar faktiskt detta för digerdödskrucifix, då Jesus har fått de karaktärisktiska pestmärkena över hela kroppen. Dessutom har konstnären verkligen ansträngt sig för att illustrera lidandet oerhört effektfullt! Jag tycker det är ganska häftigt att denna kristusgestalt är 700 år gammal...!!!


Påsk och lite annat.

Det känns verkligen som om livet har återvänt helt och hållet nu! För varje dag i påskhelgen så har sommaren kommit något närmare hela tiden. Häromkring börjar faktiskt lövträden att ytterst försiktigt skifta i rött/ljusgrönt. Själv har jag varit ledig sedan skärtorsdagen, och har verkligen försökt att ta det så lugnt det bara går. Detta ljuvliga väder som vi har varit välsignade med har fyllt på mina batterier ordentligt. Jag vet bara inte hur jag ska motivera mig att åka iväg till jobbet igen på onsdag...


36 timmar/dygn..!

Det är faktiskt vad som egentligen skulle behövas såhär års..! Det är samma visa varje vår faktiskt. "Helt plötsligt" så kommer man på att "det, och det, och det" bara "måste" göras - helst igår. Och då menar jag inte sådana petitesser som att tvätta de snudd på ogenomskinliga fönstren, vädra filtar osv. Nej. Det är naturligtvis de större projekten i god "Westerdahlsstil" som gnuggar det dåliga samvetet. Visst borde vi få entrén/grusgången färdig INNAN sommaren i år äntligen!? Vi har levt i ett sandtag i flera år nu... Visst borde vi flytta på växterna i vinkeln där vi i stället gör en uteplats INNAN säsongen för "äta ute" startar på allvar - i år alltså..!! Visst borde vi äntligen göra färdigt i vår groventré som är kombinerat med tvättstuga, så vi äntligen kan börja använda utrymmet till det det är tänkt... mm mm mm. Och mitt över alltihop så bara MÅSTE jag fixa till det på ett lite annat sätt med mina marsvinslådor. OCH bygga uteburar med sol&vindskydd. Tja, jag har nog uppgifter som skulle kunna fylla två liv till känns det som ibland ;-)...


Är våren bra - egentligen.../Kicki W

 
 
Lena

Lena

14 april 2009 18:02

Ha en skön kväll!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Annika

23 april 2009 14:50

Hej får jag låna din bild (bla till konfirmanderna), den var fin! + har en dröm som du eller någon annan fotointresserad kan förverkliga - jag tror nämligen att man med fototeknik skulle kunna "få syn på" de gamla målningarna i Tidersrum och kanske kunde identifiera en del på dom ???

 
Ingen bild

Kicki W

26 april 2009 21:53

Hejsan Annika!!
Visst får du låna bilden - bara du anger att det är jag som är fotograf. Jag har faktiskt tänkt EXAKT dina tankar - att med kamerans hjälp göra de gamla medeltida målningarna tydligare. Det får bli ett framtida projekt :-)! Om du vill ha fler bilder på Tidersrums kyrkas interiör så hojta bara till. Jag tog på Olof också... ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards