Alla inlägg den 16 april 2009

Av Kicki - 16 april 2009 08:37

Helgen gav många fantastiska möjligheter till fotografering. En oslagbar färgkombination av citronfjäril och lila krokus! Jag försökte först "jaga" den gula skönheten runt i trädgården, men lyckades som först när jag helt enkelt väntade ut den lilla retstickan.

Att röka eller inte röka - det är frågan!

Kanske att jag ska vara tydlig med att jag sträckt mig så långt som till tjuvrökning någon gång i en dunkel tonår. Sedan vistas jag, som många nog redan har förstått, bland både häst- hund- och marsvinsfolk. Jag vet nu inte om jag egentligen har tillräckligt på fötter när jag påstår att många djurägare faktiskt också är rökare... Men bland mina vänner är det faktiskt bara de som är just djurägare som också röker. Det är dock sällan som jag upplever att det är något problem eftersom rökare idag är tämligen väldresserade. De smyger med andra ord oftast iväg och tar sin friska luft utomhus. "På min tid" när jag gick i grundskolan, så var det massiva antirök kampanjer och ANT som så småningom blev SANT-kampanjerna avlöste varandra (Snus-Alkohol-Narkotika-Tobak). Jag har fortfarande en plansch i mycket färskt minne av en ung vacker flicka som var aningens transparent. Den friska varianten hade lungor som vita liljor, och den röksjuka.... urk!


Ta en morot - not!

Vanligtvis så tänker jag inte ens på att somliga har detta ständiga gissel som följeslagare. Jag är tacksam över att jag aldrig blev tillräckligt modig för att ansluta mig till det tuffa gänget i rökrutan. Men idag när jag lyssnade på radion så kunde jag inte hjälpa att hjärncellerna började dra iväg på egen hand. Forskare har nämligen konstaterat att just rökning verkar få kroppen att fungera på motsatt sätt i ett avseende. Idag kanske inte det är så mycket SANT-kampanjer som man snubblar över, utan det är mer hälsoprofil, "sund själ i sund kropp", "du blir vad du äter" osv. Jag tycker att de hälsoströmningar som sköljer över oss idag är ganska sympatiska faktiskt. Vi kan själva till viss del påverka hur friska vi vill vara genom bland annat kosten. Om man äter 1/2 kg frukt och grönsaker varje dag så minskar man risken ganska kraftigt att bli drabbad av grovtarmscancer med upp till 25%. MEN, om man är rökare så ÖKAR i stället risken för att bli drabbad...


Ändan bak?

Så vad är kontentan av detta?? Jag har redan hört folk som jag kommer i kontakt med på jobbet säga något i stil med att "jag har aldrig trott riktigt på att frukt och grönt skulle vara sååå bra - vi har ju ätit kött och smör i alla tider" osv osv. En nyansierad läkare och tobaksforskare vid Karolinska Institutet Gunilla Bolinder, har dock fått kommentera uppgiften och menar att det kanske inte är morötterna som ökar risken, utan snarare att tobak ökar risk för cancer i allmänhet. Så, vad ska den förvirrade stackars rökaren göra? Sluta äta frukt och grönt - eller sluta röka? Ibland undrar jag om vi verkligen är mer högutvecklade än primaterna....


Är det någon som gått på att "frukt är godis..."/Kicki W

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards