Direktlänk till inlägg 27 april 2009

Ännu en gång..

Av Kicki - 27 april 2009 14:05

Ytterligare en sippablå. Men, det får nog bli min sista för denna våren faktiskt. Jag har visserligen några bilder till, men nu får jag nog byta färg ;-)!


... gör jag ett försök.

Usch, det känns nästan som lite ångest personifierat. Och jag tror inte alls att jag är den ende på denna hyfsat runda jord som har liknande känslor inför Det Stora Uppdraget. Men jag tycker nog att det räcker nu på något vis. Sanningens kalla insikt drabbade mig denna varma helg.


Motivation..

Det är nämligen såhär. Mina leder har börjat gnissla lite väl högljutt, och under denna helt UNDERBARA helg som passerat, så har senor och muskler också gått med i gnällkören. Lederna har faktiskt varit missnöjda under de senaste 10 åren till och från, men nu är det mer till än från. Det är möjligt att "det ligger i släkten" om man gräver lite djupare bland generna - högst troligt faktiskt. Men det gör ju inte mina bekymmer mindre. Jag har dessutom en stark tro på att DET GÅR ATT GÖRA NÅGOT ÅT! Så, om nu inte badräktsdrömmen är tillräcklig stark motivation för  förändringen, så kanske knän och armbågar kan "hjälpa mig". Jag ska med andra ord förändra "min livsföring".


Genomförande..

Ska jag vara helt ärlig så har jag nog egentligen redan "tjuvstartat". Jag är betydligt mycket mer petig med vad jag plockar i mig i form av mat osv. Men nummer ett på min strategiplan blir trots allt att titta på vad jag äter, och hur mycket. Jag har varit en godisråtta av stora mått tidigare, men på något märkligt sätt så hjälper faktiskt en stigande ålder till med att minska på godissuget. Men det betyder kanske inte att jag äter så vidare "hälsosamt" för det.

  Det var maten det. Det andra stora området som skall tas itu med är den fysiska aktivitetsnivån. Det är nog sorgligt nog så att min kondition är inte ens ett minne... Jag får nog ta det "lite vackert" i början, så inte kroppen fullständigt går ut i generalstrejk. Men ATT det krävs en ökad fysisk aktivitet är det inga som helst tvivel om.

  Som tredje punkt kommer då min akelleshäl - SÖMNEN! Jag är fantastiskt slarvig med att sova som jag behöver! Det blir till en trist och ond cirkel att vara för trött för att göra något, och därför vila bort tid - för att sedan göra det man måste men alldeles för sent.


Målet..

Till och med jag inse ju att jag faktiskt ALDRIG har varit av den slanka och knotiga typen - även när mitt BMI låg inom det normalviktiga. Om jag skulle lyckas klämma ner mina lår i byxor i storlek 36 så kan jag lova er att jag skulle vara anorektisk! Men mitt mål är att hejda den dystra utvecklingen med allt mer ömmande leder, och allt tyngre kontakt med jordytan.

  Jag vet inte riktigt om jag hittat ett bra mått på när jag faktiskt nått målet. Ett enkelt sätt att mäta är ju naturligtvis genom våg och måttband, och det kanske måste vara så. Jag tror dock att jag ska kombinera detta med en visit hos doktorn för att ta lite prover osv, för att se om det finns något mätbart där också.


Värmen har en märklig effekt!/Kicki

 
 
merlin med matte

merlin med matte

27 april 2009 17:36

Min gps är inte inställd på andra sidan ju ^^
Snart är man klar här hemma så man får ta det lite lugnare... vet ju en till som har svårt med det där... TA DET LUGNT (blänger)

Man ska vara rädd om sig, så det är dags att ta tag i detta nu.. annars kanske GPS:en fungerar och en ilsken Sanna står utanför dörren med kvasten.

Äta rätt och promenad är bra för både själ och kropp,jag vet efter två års knallande.

Se ge sig iväg till vitrocken och kolla upp sig... en rapport vill man se sen *nickar*


Kram och kläm
Sanna och Merlin

http://merlins-funderingar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kicki W

28 april 2009 10:57

Haha - du tror jag är sååå modig?? Vi får väl se huruvida det blir "en rapport på det här" eller inte ;-).. Men helt klart finns det ju en viss "piska" om jag vågar utlämna mig helt och hållet. Jag kanske inte vågar titta en levandes själ i ögonen efter detta!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards