Direktlänk till inlägg 18 augusti 2009

Vovve med framtidsutsikter

Av Kicki - 18 augusti 2009 16:16

Människans bästa vän

Jag har varit hundägare sedan 1984 faktiskt. Så fort jag lämnade föräldrarnas trygga vrå så inskaffades en jycke. Det blev collie, och den rasen har jag varit trogen sedan dess faktiskt. Så trogen att jag till och med hade ambitioner att bli uppfödare. Det blev jag också, och det har funnits mååånga planer och förhoppningar förknippade med detta. Collie är helt ljuvliga, och passar egentligen mig som "handen i handsken". Att jag inte har fortsatt med kenneln har flera orsaker, men två avgörande har varit dels min alldeles "egen uppfödning" av barn som har tagit tiden i stället, och stegrande bråk och dumheter i collieklubben som har tagit inspirationen. Idag är det faktiskt tretton år sedan jag hade min sista kull, så hur collieklubben fungerar nu för tiden vet jag inget om.


En riktig clown

För några år sedan började jag inbilla mig att min tid började tillta i omfång igen, allt eftersom mina fem barn började växa upp. Jag var dock inte beredd att börja om med collie igen då jag redan hade två "gamlingar", och lusten att ånyo starta i redan nämnd rasklubb inte blivit större. "Näst bäst" ras för mig är säkerligen flera till antalet, men shetland sheepdog har jag kommit i nära kontakt med ofta och har alltid tyckt väldigt mycket om dem. Så en sheltie fick det bli. För säkerhets skull så skaffade jag en hane för att inte utöka hundbeståndet mer än vad jag hade tid och kraft till. Tanken var att denne lille kille skulle bli avelshane, med lång och imponerande meritlista att locka med. I stället fick familjen en riktigt härlig kompis som varje dag sedan dess glatt oss på många olika sätt. En mer uttrycksfull hund som outtröttligt kan hitta på hyss har jag aldrig haft! Det skulle visa sig att min tid inte hade utökats i den omfattningen som jag hade hoppats på, så någon vinstrik turné på utställnigar blev det inte. Det berodde absolut inte på hunden, och jag tror nog att hans meritlista skulle ha kunnat bli precis så imponerande som jag hade tänkt mig. I stället har han blivit en högt älskad familjeclown :-)! Numera är han dessutom den enda hunden i familjen.


Skönt!

Ett redan långt inlägg ska härmed inte förlängas ytterligare med tomt snack, utan jag ska komma till pudelns kärna. Vår kära Affe, som han heter till vardags, har genom hela sitt liv haft problem med återkommande hälta. Det har gått år när han inte har haltat alls, och så plötsligt så kommer den tillbaka - knappt synlig. Nu i somras blev hand dock såpass halt att vi inte kunde förklara det med "överansträngning" eller "sträckning", som vi nog hade haft tankar på tidigare. Efter hältutreding hos veterinären så konstaterades för ett par veckor sedan att vår älskvärde sheltie har atros i armbågslederna!! Främst är det vänster som är angripen. Numera är jag väldigt tacksam att tid aldrig fanns för en lysande utställningskarriär för vår vackre vän...! Han är definitivt inte lämplig som avelshund kan konstateras... I går opererades han, och om 30 minuter ska jag åka och hämta honom. Han mår bra, och kommer förhoppningsvis slippa hälta många år än.


Mer i detta lär följa/Kicki W

 
 
Merlins matte

Merlins matte

20 augusti 2009 22:04

Åhh en sheepdog! Underbara hundar!
belv själv vaktad av en sådan när jag låg i vagnen! Känner stooor empati med honom då man själv är framtass halt *muttrar fula ord*
Hoppas verkligen att det blir fart och fläkt på honom igen.
Phussar på nosen från halta Sanna ^^

http://merlins-funderingar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Skapa flashcards