Alla inlägg under januari 2010

Av Kicki - 4 januari 2010 14:25

  

Denna bild är sååå lunkary för mig! Långhårig, vårdat rufsig med en tät och vågig päls. Tyvärr så är det inte såhär som domarna vill de dem, och flera utställare ser också att de är helt utkammade. De blir fina då också, men just den där "punk-känslan" försvinner...

 

Varför ett rufsigt marsvin sådär helt plötsligt en januaridag? Joo, om en liten stund beger jag mig till Stockholm för att vara med på marsvinsutställning på en smådjursmässa i Kista... Är man riktigt klok egentligen! Det är halt. Det kommer förmodligen bli ganska kallt innan jag hinner hem (åter på onsdag kväll...). Jag har inte så värst stora förhoppningar om Den Stora Vinsten. OCH det är ganska långt att åka!! Men, lite galenskap håller vansinnet på avstånd - det är jag säker på! Dessutom får jag ju möjlighet umgås lite med min kusin och hans familj :-) :-) :-)!!


oink!/Kicki W

Av Kicki - 2 januari 2010 11:16

 

Vintern ger många underbara tillfällen till härliga motiv. Trots att det egentligen är ganska mulet så blir det ändå ljust.

 

Usch, jag börjar vända på dygnet! Det är bäst att inte upplysa tonåringarna om det eftersom jag emellanåt bråkar lite med dem om vådan av att göra natt till dag... Men i natt var det extremt svårt att få en vettig ro. Antagligen gör förkylningen med dithörande soffliggande sitt till kan jag tänka! Och dessutom fick jag lägliga rethostattacker just när John Blund skulle till att sprida lite sömnsand. Klockan ringde ganska obönhörligen i den arla morgonstundet trots det, och vinterkylan väntade tålmodigt på mig utanför ytterdörren.


En av de bästa sakerna med att ha djur är att de alltid blir lika glada oavsett när man dyker upp! Hunden och katten i tvättstugan sträcker lite lojt på sig för att sedan följa med mig in på toa båda två och blinka tillgivet mot mig under min vistelse där. Hunden brukar dessutom sätta sig så strategiskt som möjligt för att låta matte förena nytta med hans nöje och bli kliad. Det händer att katten hoppar spinnande upp i mitt knä, som den självklaraste sak i världen, och pockar majestätiskt på min något sömniga uppmärksamhet.


När väl vinterkläderna har kommit på, och jag har lyckats snöra de varma kängorna så är det ner till stallet som gäller. Hunden brukar få följa med ner, men idag fick han stanna inne. En granne skulle komma och låna hästtransporten, och det känns onödigt att riskera att en liten shetland sheepdog av misstag blir överkörd då sikten är rejält skymd av alla snövallar runt omkring. Hästarna frustar i fyrstämmig kör, och arabflickorna hälsar ALLTID med ett hest och långdraget gnäggande. Det är ett alldeles speciellt ljud som de har mot oss människor och låter mer som en hästharkling. Det gäller att släppa ut dem fort som attan, för dröjer jag en aning för länge så ställer sig arabflickorna och kissar YMNIGT, tätt följd av vallacken. Minsta lilla ponnyhoppa brukar kunna hålla sig tills hon kommer ut, men tre av fyra hästar får plötsliga behov.


Efter att jag mockat och gjort iordning för insläppet vänder jag kosan upp mot huset igen. Emellan stallet och huset ligger "lillhuset" som till hälften består av marsvinsrummet. Det kvittrar och piper ganska rejält när jag sätter nyckeln i dörren för att gå in. De kära hårbollarna får sina grönsaker och påfyllning av vatten. Det är nästan omöjligt att inte plocka upp någon av sötnosarna för en liten kelig pratstund. Det är bara tidspress som i så fall får mig att avstå.


Väl inne igen blir det frukost med kaffe, macka och vaniljyoghurt. Just dessa dagar har detta intagits halvliggande i TV-soffan med ena ögat mot något mindre minnesvärt TV-program, och andra ögat mot min lilla minilaptop och Facebok ;-).


Kvinnor kan!/Kicki W

Av Kicki - 1 januari 2010 19:31

Kontrasternas bild - eller? Värme och ljus strålar ut från vår kåk samtidigt som vinterns köld verkligen biter runt knuten.  


Första dagen på året och inte mycket har blivit gjort idag - heller... Det är nämigen på det viset att vi är hemsökta av en ovanligt envis förkylningsbacill. Visserligen är det faktiskt ganska skönt att lufsa omkring med alla måsten för tillfället något försvagade, men samtidigt blir det i längden tråkigt med TV-soffa och filmer dagen lång. För varje dag som går så blir vi en till i familjen som kroknar. Egentligen ska jag kanske inte klaga eftersom vi inte är fullständigt däckade. Febern håller sig på avstånd som väl är, men energin är fullständigt avdunstad - tyvärr. Inte bra alls med tanke på både hästar, marsvin och hunden... Ungarna hittar ju som väl är till kylskåpet själva nu för tiden ;-).

 

Jag gläder mig trots allt helt vansinnigt åt vårt härliga vinterväder! Det är helt fantastiskt vad vintern är vacker när det är som det ska vara - snö! När det dessutom är kallt så är träden beströdda med mijarder med briljanter som gnistrar förföriskt i skenet från strålkastarna från bilen. Att vitt kan ha så många nyanser dessutom! Detta helt fantastiska ljus som sprider sig vid 15-tiden är mer än förförande vackert. Detta kanske ska bli året när jag börjar måla - igen... Eller åtminstone fotografera lite mer ;-).

 

God fortsättning!/Kicki W

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards