Alla inlägg den 22 mars 2011

Av Kicki - 22 mars 2011 16:12

Så har jag lagt upp en ny länk! Mia/Snörp - värd att besöka   !

/Kicki

Av Kicki - 22 mars 2011 15:50

Man kan säkert tänka många saker, när man ser på det här klippet! Eller inte tänka alls utan bara gapa...

 

Jag undrade naturligtvis till en början om människan (Clémence Faivre) är övernaturlig, eller möjligtvis varit häst i ett tidigare liv... Det som sedan slår mig är att hon förmodligen ger blanka katten i vad konvensioner säger om vad man "ska" eller vad som "går"! Hon gör precis det hon vill ändå - och får hästarna med sig på ett nästan magiskt vis. Här kan man med all önskvärd tydlighet se att det inte alls krävs ett "gott stöd i handen" för att kunna utföra en mycket bra piaff tex. Och DEFINITIVT så "bär" hästen sig själv...  !


Så vad blir kontentan? Vi ska slänga tränsen så löser sig allt..?? Nä - knappast. Om man ens når upp till en tiondel av det samarbete Clémence och hennes hästar har så får nog åtm jag vara lycklig! Men det som slår mig som en hästspark i magen (aj!) är, att så OTROLIGT mycket man missar när man i princip aldrig jobbar hästen från marken i sk. frihetsdressyr!!! Dumt, oförsvarbart och ganska obegripligt! Hästar kan dra iväg med oss lite hur som helst när vi leder dem i grimman, vägra bli lastade osv, utan att vi ser en direkt koppling till att ridningen kanske inte heller fungerar som den borde. Detta klipp har åtm gett mig en rejäl tankeställare!


Det finns inga hållbara ursäkter för att man inte lyckas så bra i sin kommunikation med sin häst! HÄSTAR kan - det ser man ju tydligt ovan! Dessutom helt utan vare sig hot, yviga gester eller rytanden från tvåbeningen. Kontentan blir; att det alltid kan bli bättre   !!


Yess!!/Kicki

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards