Direktlänk till inlägg 7 mars 2008

Att gå i väntans tider

Av Kicki - 7 mars 2008 08:34

Bilden föreställer ett marsvin av rasen skinny. Tyvärr var jag inte allert nog att ta reda på vad de rara grisarna har för namn när jag fotade dem. Personligen så föredrar jag när marsvinen behåller kläderna på - rejält dessutom, men denna pojke är riktigt fin! Det går liksom inte dölja något med pälsen ;-) Det är fortfarande på utställningen i Gammalkil utanför Linköping från 1 mars, som bilderna är tagna.


Jag är helt klart "avelstokig"! Det slog mig för några år sedan att jag aldrig ägt ett djur utan att det blivit ungar av det tillslut... Det började redan på akvarietiden. På 70-talet hade "varenda unge" ett grumligt akvarium på sina rum. Vårt stod faktiskt i hallen till hela familjens glädje. Efter att ha avverkat de obligatoriska scalarerna och slöjstjärtarna med sällskap av en och annan neontetra, så insåg jag att det fann fiskar som det inte var så svåra att få att föröka sig. Till denna skara hörde bland annat palettcikliderna, och ett avelspar införskaffades till vårt 65 liter stora akvarium... Och visst blev det yngel! Likaså förökade sig våra platys och svärdbärare sig glatt också. Riktigt roligt var det, och jag gick in för det med hull och hår. När jag var i 20-års åldern införskaffade jag mig två långhåriga marsvin från stadens zoologiska affär. Det var självklart en hane och hona - så det bidde två små ljuvliga bebisar där också! Det roliga tog dock slut snabbt när lillebrorsans flickvän fick allvarliga astmabesvär och inte kunde vistas i vårt hus över huvud taget...


Bara några få år senare kom hundarna in i mitt liv. Eller rättare sagt så kom en tik in i mitt liv. Jag hade en hanhund sedan tidigare. Rasen var långhårig collie, och så var kenneln "Westline" född! Det har blivit totalt fem kullar av denna ljuvliga ras. Min sista tik gick bort i somras pga ålder. Att det inte blev fler kullar beror helt enkelt på att jag började föröka mig själv.... Jag är skyldig till totalt tre föl, och hade långt framskridna planer på att börja lite smått med hästuppfödning i mycket liten skala. Detta tills jag insåg att tiden inte fanns.... Katterna har skött sitt sexliv helt och hållet på egen hand. Där har arbetsinsatsen i stället varit att försöka hitta de små "kräken" ;-). Vi har mycket sociala och trevliga katter, precis så lagom intresserade av att bli klappade som jag tycker om. Jag vill INTE ha dem i knät, och där vill inte helle våra katter vara - basta.


Och så till sist så är cirkeln på något sätt sluten. Marsvin har åter intagit bostaden ;-). Denna gång så satsar jag verkligen, och det är hur kul som helst att kunna ägna sig åt avel med rimlig arbetsinsats! För tillfället har jag tre små gullungar som är en vecka gamla nu. Men ytterligare fem honor är dräktiga, så jag väntar med stor spänning på vad som skall komma! Det ÄR verkligen något speciellt med att gå i väntans tider ;-)....


Uppfödare i själen!/Kicki

 
 
Angelika

Angelika

7 mars 2008 09:06

Ha, denna bilden kan jag hjälpa dig med! Han heter Fabian.

http://narnias.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kicki W

7 mars 2008 09:41

Tackar! Då vet man det :-). FABIAN var namnet.

 
Ingen bild

Lotta

7 mars 2008 22:04

Hej Hittade hit genom forumet på Ahis. Linda skrev att du tog så jättebra bilder och efter att ha sett de här så kan jag bara hålla med. Helt underbara och alla söta
marsvin. Måste bara fråga vad har du för kamera? Lotta

 
Ingen bild

Kicki W

8 mars 2008 08:17

Hej Lotta! Roligt att du gillar korten :-). Jag har en digital systemkamera; Canon EOS 350D. En MYCKET rolig leksak!!

 
Imargos

Imargos

24 mars 2008 01:38

Hej haha här hittar man sin Fabian på bild!! hihi
Kjam från Fabbes Owner Helena :D Och mig personiligen imotsatt dig, föredrar jag dom med kläderna av ;)

http://imargos.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kicki W

25 mars 2008 12:29

Kläder eller inte, Fabian är SNYGG!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 3 januari 2015 10:39


  I de mer södra delarna av vårt rike ligger en by med månghundrade år på nacken. Kyrkan är så pass gammal att den faktiskt var katolsk i flera hundra år. Med en tämligen lyckad frenesi försökte välvilliga protestanter att gnugga bort det katolska...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:51

    Visst ser det skumt ut? Welwette till vänster och Wossna till höger. Dotter och mor. Mina träningskompisar      WELWETTE WOSSNA   12/3 Idag blir det en promenad på ca 1 km. 12/3 Denna dag får min gamla trostjänare nog bara s...

Av Kicki - 12 mars 2012 16:20


  Såhär såg det faktiskt ut 2010 den 28 mars hemma! Fortfarande en hel del snö, och en 5-årig Welwette. Hon är bra mycket vitare nu, två år senare..   Omstart och nystart Det var verkligen inte igår jag tog mig tid att skriva i min blogg. Jag...

Av Kicki - 11 november 2011 11:00


  Det är så länge sedan jag laddade upp nya bilder att jag får leta efter "vad som helst" nu ;-). Mina minneskort är dock sprängdfyllda, så jag har en hel massa timmar att se fram emot av redigering osv. Riktigt kul, men övermäktigt för tillfället...

Av Kicki - 28 oktober 2011 14:12


  HÖST :-)!! Eller, kanske inte riktigt så utrycksfull smily... Mörkret smyger sig på i en makalös hastighet! Jag förstår inte riktigt att det faktiskt är exakt samma procedur varje år! Har alltså redan glömt 2010...   Men VILKEN höst det ha...

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards