Alla inlägg den 7 mars 2008

Av Kicki - 7 mars 2008 08:34

Bilden föreställer ett marsvin av rasen skinny. Tyvärr var jag inte allert nog att ta reda på vad de rara grisarna har för namn när jag fotade dem. Personligen så föredrar jag när marsvinen behåller kläderna på - rejält dessutom, men denna pojke är riktigt fin! Det går liksom inte dölja något med pälsen ;-) Det är fortfarande på utställningen i Gammalkil utanför Linköping från 1 mars, som bilderna är tagna.


Jag är helt klart "avelstokig"! Det slog mig för några år sedan att jag aldrig ägt ett djur utan att det blivit ungar av det tillslut... Det började redan på akvarietiden. På 70-talet hade "varenda unge" ett grumligt akvarium på sina rum. Vårt stod faktiskt i hallen till hela familjens glädje. Efter att ha avverkat de obligatoriska scalarerna och slöjstjärtarna med sällskap av en och annan neontetra, så insåg jag att det fann fiskar som det inte var så svåra att få att föröka sig. Till denna skara hörde bland annat palettcikliderna, och ett avelspar införskaffades till vårt 65 liter stora akvarium... Och visst blev det yngel! Likaså förökade sig våra platys och svärdbärare sig glatt också. Riktigt roligt var det, och jag gick in för det med hull och hår. När jag var i 20-års åldern införskaffade jag mig två långhåriga marsvin från stadens zoologiska affär. Det var självklart en hane och hona - så det bidde två små ljuvliga bebisar där också! Det roliga tog dock slut snabbt när lillebrorsans flickvän fick allvarliga astmabesvär och inte kunde vistas i vårt hus över huvud taget...


Bara några få år senare kom hundarna in i mitt liv. Eller rättare sagt så kom en tik in i mitt liv. Jag hade en hanhund sedan tidigare. Rasen var långhårig collie, och så var kenneln "Westline" född! Det har blivit totalt fem kullar av denna ljuvliga ras. Min sista tik gick bort i somras pga ålder. Att det inte blev fler kullar beror helt enkelt på att jag började föröka mig själv.... Jag är skyldig till totalt tre föl, och hade långt framskridna planer på att börja lite smått med hästuppfödning i mycket liten skala. Detta tills jag insåg att tiden inte fanns.... Katterna har skött sitt sexliv helt och hållet på egen hand. Där har arbetsinsatsen i stället varit att försöka hitta de små "kräken" ;-). Vi har mycket sociala och trevliga katter, precis så lagom intresserade av att bli klappade som jag tycker om. Jag vill INTE ha dem i knät, och där vill inte helle våra katter vara - basta.


Och så till sist så är cirkeln på något sätt sluten. Marsvin har åter intagit bostaden ;-). Denna gång så satsar jag verkligen, och det är hur kul som helst att kunna ägna sig åt avel med rimlig arbetsinsats! För tillfället har jag tre små gullungar som är en vecka gamla nu. Men ytterligare fem honor är dräktiga, så jag väntar med stor spänning på vad som skall komma! Det ÄR verkligen något speciellt med att gå i väntans tider ;-)....


Uppfödare i själen!/Kicki

Av Kicki - 7 mars 2008 00:33

Här kommer ett kort från  BIS-final. Jag har redan glömt om det var juniorerna eller seniorerna... Jag TROR det var juniorerna eftersom det var Jens som dömde. Hur som haver, så finns ett antal trevliga marsvin uppställda på detta långbord. De är rysligt små att beskåda på detta kort - jag vet! Men det ger kanske en liten bild av hur det ser ut på en marsvinsutställning. Fler kort på enskilda individer kommer framöver.


Idag har jag varit med näst äldste sonen på hans hoppträning med Wossna. Suck - hon springer fort mitt vackra sto... Maxhöjden för henne låg väl idag på 105 - 110 cm tror jag, och det är ju inget som bekymrar henne nämnvärt. Men, hon kan vara riktigt "ful" och lägga in en "Wossnanit" precis framför ett hinder. Hittills har sonen alltid suttit kvar i sadeln där jag stupar som en fälld fura...


Innan detta satt jag och väntade på ett trasigt tåg! Det tog mig ytterligare en timme att komma hem idag. Tågets säkerhetssystem hade packat ihop, och vi hann inte ens utanför Linköping innan vi tillslut fick backa tillbaka för att ta en extrainsatt buss istället. Det tog mig alltså 2,5 timma idag att komma hem... Eller, jag åkte direkt till ridhuset när jag kom till Kisa. Så HEMMA var jag inte förrän klockan var över halv tio...


Nattinatti/Kicki

Presentation


Vad en modershjärta kan vara fyllt av.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Små hälsningar!


Ovido - Quiz & Flashcards